Hej Hanna,
    om det överst står EXAMENSBEVIS då har du gymnasieexamen. Om det står studiebevis eller gymnasieintyg - då har du inte tagit ut ditt examensbevis, ofta händer det pga den studerande inte uppfyllde kraven. Studiebevis och Gymnasieintyg räcker inte för behörighet till högskolestudier i Sverige. I så fall behöver du försöka få ut Examensbevis och/eller söka till folkhögskolornas allmänna kurser för att läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet.
    Ta alla dina betyg och gå prata med en studie- och yrkesvägledare på den skola du läser nu.
    Om du inte läser på ngn skola - boka tid med SYV på komvux eller på vägledningscentrum, om det finns i den staden du bor.
    Vänligen
    ANNA