Rehab

    Hej! Jag förstår inte när det bsra står matte utan 1/2/3 som i det här fallet. "Arbetsterapeut - Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16) Alternativt: NkB kan ersättas av FyA, KeA samt BiA" Så första alternativet var 1b men nu står det bara "Eller: Matematik B, Naturkunskap B, " Jag har matte 1b så kan jag söka detta program i så fall? Tack på förhand!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Nej, Rehab!
    Matematik 1b är för låg mattekurs för behörighet till Arbetsterapeutprogrammet. Du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 2; i 2a eller 2b eller 2c.
    "Matematik B" är en gammal kurs som inte längre finns; efter 30 juni 2016 finns det ingen möjlighet att få betyg i de gamla kurserna då det upphörde helt.
    Nya kurser som är motsvarande Matemati B är Matematik 2a, eller 2b eller 2c. Förut fanns det inte spår i gymnasiematte, som det finns nu.
    a-spår är lättast
    b-spår är medelsvår
    och
    c-spår är svårast.
    För behörighet till Arbetsterapeutprogrammet räcker det med E betyg i matematik 2a, men givetvis är det bättre om du får högre betyg än E.
    Det är inte förbjudet att läsa matte 2b eller 2c för behörighet till arbetsterapeutprogrammet, men det är svårare att få godkänt betyg i de svårare matte-spåren.
    För övrigt, så är b-spår i matte mer inriktat på Ekonomi och c-språr - på Naturvetenskap. Så, egentligen så borde man ställa som behörighet till arbetsterapeutprogrammet matte 2c, men det gör man inte utan det räcker med 2a eller 2b... .

    Vänligen
    Studie- och yrkesvägledare

    • : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!