Alice

    Hej ! Jag har tagit en längre paus från mina studier , då jag läste förskollärarutbildningen 2014-2018( ej klarat av alla kurser ) på Högskolan väst i Trollhättan . Jag har samlat ihop 150 /210 HP. Jag har en fundering på att ev läsa upp så jag kan bli barnskötare Min fråga/ frågor är : Har jag poäng som motsvarar en barnskötarutbildning av dom högskolapoängen jag samlat ihop ? - om jag har , vad är mitt nästa steg ? om inte , vilken / vilka kurser ,samt hur många poäng krävs för Att jag isåfall ska läsa upp det och kunna få en legitimation som barnskötare?Vilken väg är bäst för mig att göra ? Hoppas på svar Med vänlig hälsning, Alice halleröd

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    i Sverige kan man inte få "legitimation som barnskötare" eftersom Barnskötare är ett yrke som ej kräver legitimation. Det är ett av de många så kallade icke-reglerade yrken. Arbetsgivaren bestämmer fritt vilka kvalifikationer som är tillräckliga för att få anställning som barnskötare.
    Inom yrkeshögskola finns numera utbildningar till Specialistbarnskötare. Man kan ta yrkeshögskoleexamen som Specialistbarnskötare.

    De nya yrkesroller, som yrkeshögskolan (kvalificerade eftergymnasiala utbildningar) i Sverige kommer framöver utbilda till är bl.a:                                                                                                                                                Specialistbarnskötare - yrkeshögskoleutbildning på Distans á 220 yh från Nyköping och Specialistutbildad barnskötare med inriktning språkutveckling - yrkeshögskoleutbildning á 200 yh på YRGO i Göteborg.

    Vill du jobba på en förskola?
    Du kan söka jobb som barnskötare och jag hoppas du kan få anställning;
    Du kan också kika på yrkeshögskoleutbildningar (länkar i mitt svar, ovan);
    Du kan också försöka ta ut examen som förskollärare (i alla fall på sikt) - jag vet inte anledning till varför du inte blev färdig med din utbildning till förskollärare... om du kan återvända till de studierna och ta ut examen, kommer du ha mycket bra förutsättningar att snabbt få "fast anställning" (pga det är stor brist på förskollärare).