James

    Hej! Jag ska börja 3an i teknik nu på hösten och har hamnat i "Skit också, vad ska jag göra efter det här?" fasen. Jag har funderat på militären eller försöka skaffa jobb/praktik inom mjukvara direkt, t.ex. Men jag tror att jag behöver mer tid samt fördjupa mig mer. Därför tänker jag datavetenskap på KTH/Stockholms universitet (bor norr om Stockholm men inte tillräckligt nära Uppsala). Men, såklart, så är det ganska konkurrenskraftig för att komma in och jag har alltid varit rätt så mediokert med generella akademin. Jag har alltid fått minst E under högstadiet/gymnasiet men inte många ämnen kommer högre än det. Det var ett ren mirakel att jag fick godkänt i Kemi 1. Däremot, så jag fått konstanta Aor på Datakundskap och programmering 1 samt vissa delar av Fysik. 60% av anledningen att det har gått så mediokert är att min fritid dem senaste 5-6 åren har varit nästan helt dedikerade till Programmering, datorer och elektronik på bekostnad av mina skolstudier. Det började för att jag var ung och tyckte att spel var skithäftiga och ville skapa nånting själv. Jag har gjort några spel sen dess, men jag diversifierade och gjorde andra sorters mjukvaror samt lärde mig om elektronik och har gjort flera olika kretsar. Dem mjukvaror som jag skriver tar mycket tid och brukar vara rätt så stor, komplex och inblandar flera discipliner (Fysik, grafik filhantering etc). Den andra 40% är mitt personlighet samt andra potentiella förutsättningar. Jag har ingen aning om jag faktiskt har asperger eller inte (fick aldrig diagnos), men faktumet att min bror, far och farfar (autism/asperger är tänkt att vara genetiskt, men om det här inte bevisar det så vet jag inte vad det är annars) har det samt att jag visar iallafall tecken vissa på att det är kanske så (blir lätt ofokuserade på saker som är inte direkt relaterade till mina intresse, bland annat). Jag har inga formella bevis så jag tänker inte använda det som en krycka under antagningsprocessen. Nämnde det för att det kanske skulle ge bättre kontext. Men nu kommer man till reell kompetens. Jag var ganska lycklig när jag tog reda på att det var en grej på KTH och SU för att då har jag ett chans på att komma in iallafall. Men jag har ingen aning vad för krav dem har/vart ribban ligger. Finns det en viss antal platser för reella? Är det många som ansöker under reella? Jag förstår att poängen är att visa om man skulle kunna klara av studier trotts saknade formella bevis, men kan jag ansöka under reella kompetens trots att jag har (dåligt) formell bevis? Jag är ganska rastlös och vill nästan börja HS/Uni (Datateknik, om jag kommer in på kth så tänker jag fortsätta med magister inom interaktiv medieteknik) direkt efter 3an men om det inte går bra för mig så litar jag på att iallafall få medel-högt på högskoleprovet och ta ett sabbatsår. Men då skulle jag säkert hamna långt hemifrån. Sammanfattningsvis, så vill jag veta om jag har rätt förutsättningar för att ansöka till KTH/SU under reella kompetens samt om jag har god chans att komma in?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej James,

    info om Reell kompetens vid ansökan till högskoleutbildningar i Sverige finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag - det krävs bland annat 3-årig arbetslivserfarenhet, som man tjänat ihop från det att man fyllde 19 år; så man måste också hinna bli 22 år gammal. Du behöver också ha gjort Högskoleprovet (för du kommer Konkurrera om plats - med resultatet av högskoleprovet), detta för att meritvärde kan man inte räkna på ofullständiga gymnasiala betyg.
    Mer info där du bl.a kan se exakt vilka gymnasiala kurser som du behöver ha godkända betyg i - finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Grundlaggande-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete

    Läs också gärna info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola - om AU-alternativt urval.

    Ang. hur stor chans just du har att bli antagen till en högskoleutbildning, har vi på Fråga SYV ingen möjlighet att gissa ... Obehöriga tas inte in på svenska högskoleutbildningar. Du måste först bli behörig: ha både grundläggande och särskild behörighet till de utbildningar du söker; sedan deltar alla behöriga sökande i Konkurrensen.
    Konkurrera kan man med betyg eller med resultatet av högskoleprovet; eller i flera urvalsgrupper.
    Att man gör högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig.

    Mina råd till dig blir:
    gör ditt bästa under återstående tid på gymnasiet; försök få så höga betyg du kan.
    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner (helst både på hösten och sedan på våren).
    Kika även på andra utbildningar, än de som finns på högskolor/universitet. Kvalificerade eftergymnasiala utb. finns t.ex även inom Yrkeshögskolan.