Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna!

    Grundläggande behörighet är det lika = gymnasiekompetens, kan man grovt förklara. :)

    Samhällskunskap 1b och Matematik 2 är det kurser som krävs för Särskild behörighet, dvs just för Socionomprogrammet.

    Om du har godkända betyg i samhällskunskap 1a1 samt samhällskunskap 1a2 är det = som samhällskunskap 1b.

    Ang. matte, så är jag inte säker vad du menar med "matte B". Du nämner en "gammal kurs" som inte längre går att läsa, som ingick på gymnasiet innan år 2011... om du menar matte 2b, då är svar, ja! du är behörig vad det gäller matten.

    För Grundläggande behörighet behöver du Examensbevis från ett högskoleförberedande program eller Yrkesexamen med då med godkända betyg i svenska 2, 3 & eng6.

    Du kan kontrollera med SYV på komvux om du har både grundläggande & särskild behörighet till Socionom. Grundläggande beh. är det till ALLA HÖGSKOLEUTBILDNINGAR i Sverige, inkl. Socionom ...

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Hej igen. Det är matte 1a och 2a jag har. Är inte jag behörig då? / Sanna
    • Anna : Så som du beskriver din situation - så ser det ut som att du har SärskiId behörighet tiII Socionomprogrammet! :)
    • : Tack så hemskt mycket. Blir bara så förvirrad av alla nya namn på kurserna! :)
    • : Tusen tack :)
    • Mikael : Du är inte ensam om att vara förvirrad över aIIa ändringar i kursnamn! :)
    Läs alla kommentarer