Reynaldo
    Hej, jag har sökt till högskolan med start våren 2017 och är lite osäker.

    Det är nämligen så att jag gick ut gymnasiet år 2011 med 1900 godkända poäng. Jag klarade alla kärnämnen förutom Svenska B, och pga av detta fick jag då ett samlat betygsdokument.
    Sen dess har jag pluggat upp 550 poäng på Komvux bl. a Svenska B.

    När jag idag kontaktar skolan jag gick på, får jag reda på att jag har ett slutbetyg? Men i slutbetyget står det att jag ändå har IG i svenska B. Hur är det möjligt att jag har ett slutbetyg där det står IG i svenska B och 500 poäng IG?

    Tack på förhand
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Reynaldo,

    det är tyvärr så att inte alla Slutbetyg ger Grundläggande behörighet. Man kan ha ett Slutbetyg med många IG eller med IG i en kurs, men en sådan kurs som krävs det ha godkänt betyg i för att ha Grundläggande behörighet - och i så fall saknar man tyvärr Grundläggande behörighet (och är därför inte är behörig till högskola i Sverige).

    Du skriver att du "pluggade upp" några kurser och bland annat Svenska B. Betydet det att du fick godkänt betyg i Svenska B? Om du fick godkänt betyg i Svenska B, även efter det att du fick ditt SLUTBETYG, kan det innebära att du har Grundläggande behörighet.

    Eftersom du sökte en högskoleutbildning, kommer du få besked från Antagning.se om du är behörig eller ej.

    Om det skulle visa sig att du saknar Grundläggande behörighet, då behöver du komplettera din ansökan senast 1 dec 2016 för att kunna bli antagen till en högskoleutbildning till våren 2017, det är extremt ont om tid innan 1 dec., och jag tror inte du hinner att komplettera med någon ny kurs /ett nytt betyg som du saknar idag/.

    Det du dock kan hinna är att komplettera innan 1 jan 2017. Du kommer i så fall inte kunna bli antagen till högskola med start våren 2017, men du "slipper" :) läsa en extrakurs i engelska och i svenska.

    Jag har inte sett dina betyg och vet inte om du har godkänt betyg i Engelska B.

    Om du innan 1 jan2017 ej uppfyller kraven för Grundläggande behörighet, behöver du efter 1jan2017 få godkända betyg även i Engelska 6 (en gammal kurs engB) och i Svenska (eller svenska som andraspråk) 3, som en kurs högre än en gammal kurs Svenska B.

    Om du är osäker på din behörighet, ring till Antagning.se - de svarar i telefon kl.9-16 på vardagar, tel.nr 0771-550 720 - du "knappar in" ditt personnummer och pratar med en handläggare som ser hur din ansökan ser ut och kanske direkt kan säga om du är behörig eller inte.

    En annan möjlighet att bekräfta sin Grundläggande behörighet är genom Reell kompetens>>>. För det måste man bl a ha arbetat i minst 3 år efter det att man fyllde 19 år och ha dokument som bekräftar det. Man måste också ha godkända betyg i kärnämnena, vilket du har, skriver du. Men för konkurrens måste man i så fall göra Högskoleprovet, annars har man inget att Konkurrera med om en utb.plats. :( Om man blir bedömd vara behörig på "reell kompetens" men ej har ett giltigt resultat av Högskoleprovet, kan man endast komma in på utbildning där ingen konkurrens uppstår, dvs där det står tomma (lediga) platser, för att i så fall kommer alla behöriga in.

    • : Ja, jag fick C i svenska B. Innebär det att jag har grundläggande behörighet? Jag har trots allt just nu 2450 poäng och klarat alla kärnämnen
    • Julia : Du måste ha ett dokument som heter SLUTBETYG. det är för det första... inte "Samlat betygsdokument"...
    • Julia : Du måste också ladda upp ditt Slutbetyg och även andra betyg (om de ligger utanför Slutbetyget) senast 1 dec 2017 på Antagning.se ("mina sidor") för att bekräfta att du är behörig.
    • Julia : För Slutbetyg från komvux räcker det med 2350 betygsatta poäng. 10% av poängen kan man även ha som IG-poäng, men inte i vilka kurser som helst. Möjlighet att få Slutbetyg upphör 1 jan2017. Efter det måste man läsa mot Examensbevis, vilket innebär att man får läsa flera nya kurser (pga "gamla kurser" inte har motsvarighet i det nya systemet och kan därför ej tas in i Examensbevis). :(
    • Julia : Det där med 10% IG-poäng som max ... det är för att ha GrundIäggande behörighet, annars så kan man få ut ett SIutbetyg som inte ger Grundläggande behörighet.
    • : Jag har nu fått klarhet kring detta, jag hade ett samlat betygsdokument som har kompletterats (jag har nu 2450 poäng och klarat alla kärnämnen) och då har skolan utfärdat ett slutbetyg med komplettering från komvux. Tack för hjälpen
    • Julia : Ditt Slutbetyg behöver du ladda upp på "mina sidor" på Antagning.se senast 1 dec 2016, annars vet inte Antagning.se att du är behörig. :) Lycka till med din ansökan och med dina studier!
    Läs alla kommentarer