Francesca
    Hej undrar om man som elev har rätt att gå om gymnasiet som man fått det som råd av rektorn, och om man är underkänd i 5ämnen? Min rektor har rådgivit mig under en hel termin att gå om första ring. Nu när det är dags säger han att ja är för lite motiverad och att jag inte har garanterat en plats. Har jag rätt som elev till att gå om den kursen jag blev antagen till? Och vilka rättigheter har jag?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Francesca!

    Du har rätt att söka om till åk1 på dina "gamla" grundskolebetyg - att upprepa ansökningsprocess (frågan är om det är fortfarande möjligt då omvalsperioden i de flesta län är redan slut);

    Du har rätt att fortsätta på den utbildningen där du läser nu - till åk2 och 3, detta även om du inte får godkända betyg och med det kommer inte kunna uppnå kraven för gymnasieexamen; du kommer att få Studiebevis (som du kan senare komplettera upp till examensbevis på komvux);

    Du har också rätt att söka möjlighet att byta till en annan skola - men här är det rektor på den mottagande skolan som bestämmer och att ta in en elev i åk2 som har flera F från åk1, tror jag blir svårt att hitta någon skola som gör (detta pga skolan måste veta att du har möjlighet att uppnå gymnasieexamen och du kommer att sakna den).

    Du har också rätt att fråga rektor på din nuvarande skola om hen anser det vara möjligt att lägga upp din studietid på fyra år... dvs du inte "går om åk1" utan att du läser dina kurser på fyra år i stället för tre år. Det är rektor som bestämmer det.

    Du har också rätt att föreslå att bli inskriven på IM, Individuellt alternativ >>(det görs i samråd med rektor på IM >>, kurator och SYV).

    Hälsningar

    Mikael SYV