Pontus
    Hej!
    Jag gick ut gymnasiet med 11,5 i meritvärde. Nu vill jag komma upp i minst 16 så jag har en chans att komma in på det jag vill (fysioterapeut). Jag har satt upp en liten plan med lite hjälp av en studievägledare som jag träffade förra veckan. Tanken är att jag i november-december ska få tjänstledigt ifrån jobbet och läsa engelska 7, spanska 4 för meritpoäng (har ej läst tidigare) samt matte 3b som jag fick f på. Just nu läser jag upp mitt f i matte 2b, jag börjar även läsa upp mitt f i redovisning 2 nu på måndag. Efter nyår tänkte jag göra prövningar så jag kan höja mina E i geografi 1, Politik och hållbar utveckling, företagsekonomi 1 samt naturkunskap 1b till minst C. Under sommaren ska jag läsa Naturkunskap 2 som jag inte läst tidigare för att kunna söka till högskola. Är detta rimligt? eller har jag tagit mig vatten över huvudet?

    Jag ska självklart också göra HP.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus!

    Roligt att du hittade ett yrke som du vill satsa på - Fysioterapeut>>

    Bra att du också planerar göra Högskoleprovet. Det absolut viktigaste är att bli Behörig. Som obehörig, kommer du inte delta i konkurrensen om studieplats på högskola/universitet. Jag skulle därför i första hand rekommendera att du Läser kurser för Behörighet och gör högskoleprovet så många ggr som du hinner - dvs redan nu i oktober och sedan i april... och framöver vid varje tillfälle som du kan (som du kanske själv redan vet, är det 2 ggr om året man kan göra HP).

    ang. hur många kurser du hinner Iäsa & hur höga betyg du kan få i dem, är det jättesvårt för mig att svara på. Det är du som vet hur motiverad du är och hur stor studiekapacitet du har. Jag kan tipsa dig om en bra sammanstäIIning - Tips om Studieteknik>> och om www.matteboken.se där matterkurser är upplagda för repetition & självstudier.

    Du kan också kika på Yrkeshögskoleutbildningar inom Hälsa & friskvård>>

    Önskar dig Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för svaret! Jag har en fråga om meritpoäng. Matte 2b är ett måste för att kunna söka till fysioterapeut (då räknas inte de 0.5 poängen om jag fattat allt). Jag har dock läst engelska 6 och spanska 3 det borde väl ge 1.0 i poäng? Jag kommer även höja mitt F i matte 3b då blir det 0.5 poäng till, alltså 1.5 poäng totalt. Min fråga är då om det räcker att läsa engelska 7 för nå upp till 2.5 poäng? Eller stämmer det att man bara kan få 1.0 poäng i engelskan? Isåfall räcker det att läsa spanska 4?
    • Milla : Har du Slutbetyg eller Examensbevis? Det är olika regler för dem som har Slutbetyg, och för dem som har Examensbevis. Om du har examensbevis, får du inte några meritpoäng för Eng6, för att det har blivit en kurs, obligatorisk för Grundläggande behörighet. I Engelskan kan man få 1.0 - det stämmer.
    • : Jag har ett studiebevis. Programmets omfattning är 2500 poäng jag har läst 2200 poäng, jag måste upp på 2400 för att få en examen(som jag kommer fixa). Vad gäller då?
    • Liselotte : Du kommer att läsa mot Examensbevis, då är det så att du får inga meritpoäng för eng6, men 1.0 för eng7. För moderna språk 3 får du 0.5 i merit. För godkänt betyg i matte 3 får du också 0.5. För godkänt betyg i spanska 4 - tjänar du 1.0 i merit. För dig med Examensbevis, finns MeritpoängsregIerna här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Läs alla kommentarer