Sofie
    Hej!

    Till hösten 2018 vill jag söka till universitetet i Norrköping, men är osäker på om jag har en fullständig behörighet för att söka till programmet till att bli förskollärare.

    Nu i höst börjar jag mitt tredje år på gymnasiet där jag studerar på handels- och administrationsprogrammet. När jag har gått färdigt utbildningen på gymnasist, har jag då behörighet till att söka förskollärar-programmet?
    Om inte, vilka kurser är det jag saknar och om jag saknar några kurser, hinner jag läsa upp dessa på komvux innan terminens start?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    du skriver inte vilka valbara kurser som du valde att läsa på din utbildning på HA-programmet.

    Var god se i programplanen för HA>> längre ner står det vilka kurser som man behöver välja till för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Grundläggande behörighet måste man ha, oavsett vilken högskoleutbildning man vill komma in på.

    För särskild behörighet till förskollärarprogrammet för att kunna få examen som Förskollärare är det godkända betyg i följande kurser du behöver skaffa dig - Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2) och i Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2).

    Det är Naturkunskap 1a1 och Samhällskunskap 1a1 som läses som obligatoriska på HA-programmet. Du behöver komplettera med 1a2-kurserna /en kurs i vardera ämnet Naturkunskap och Samhällskunskap/.

    Jag vet inte om du hinner läsa alla de kurser som du behöver under åk3 på gymnasiet. Prata med SYV på din skola och försök få in de kurser in i din studieplan.

    Beroende på vilka kurser du hinner läsa på gymnasiet, innan du får ditt examensbevis; blir det fler eller färre kurser att komplettera med.

    Att hinna komplettera efter gymnasiet och innan nästkommande höstterminen är tyvärr inte möjligt; eftersom sista dag att kunna komplettera med betyg när man söker till högskola ligger endast ett par veckor efter "studenten". I år var det 21 juni 2017 som var sista dag att komplettera. Exakt vilket datum det blir nästa år, är ännu inte bestämt - kommer att publiceras på https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum

    Om du på gymnasiet inte blir behörig, kan du komplettera antingen på komvux eller på en folkhögskola eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövnignar.

    Alla de kurser som inte är obligatoriska på ditt gymnasieprogram och som du behöver få godkända betyg i: svenska 2 och 3; engelska 6 och natur- och samhällskunskap 1a2 - kan du hinna läsa på en termin på komvux. Det är sammanlagt 400 gymnasiala poäng, som kan läsas på heltid på 20 veckor.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA