Vera
    Hej!

    Jag tog studenten i maj 2019, och gick ut med nedanstående betyg:

    Biologi 1: C
    Engelska 5: A
    Engelska 6: A
    Engelska 7: A
    Filosofi 1: A
    Gymnasiearbete: E
    Historia 1b: A
    Historia 2a: C
    Idrott och hälsa 1: B
    Matematik 1c: C
    Matematik 2b: A
    Matematik 3b: D
    Tyska 3: B
    Tyska 4: B
    Naturkunskap 1b: C
    Kommunikation: A
    Psykologi 1: A
    Religionskunskap 1: B
    Religionskunskap 2: A
    Internationella relationer: C
    Samhällskunskap 1b: C
    Samhällskunskap 2: A
    Samhällskunskap 3: C
    Tävling- och träningslära 1: C
    Svenska 1: A
    Svenska 2: A
    Svenska 3: B

    Jag har gått på tre olika skolor under mina tre år, och även i tre olika program, vilket är anledningen till att jag har en livlig blandning av kurser som jag läst.

    Nu har jag försökt söka till distanskurser till våren, och alla de kurser jag sökt till kräver endast grundläggande behörighet, men ändå är jag markerad som obehörig på antagning.se. Mina betyg finns under "Mina meriter", men de står endast som "enstaka betyg" och det enda jag själv har är ett studiebevis, alltså inget slutbetyg eller någon typ av gymnasieexamen som jag själv kan ladda upp.

    Min fråga är alltså, har jag uppnått gymnasieexamen? Det verkar som att jag inte har det, men då vet jag inte vad det beror på. Under sista året skulle jag läsa in Geografi 1, men det blev aldrig riktigt någonting av det och det hela bara rann ut i sanden, och jag fick aldrig någon varning om att jag tydligen var på väg mot att inte uppfylla kraven för gymnasieexamen. Detta kom alltså som en otrevlig överraskning, och jag undrar om jag har förstått det hela rätt.

    Tack på förhand!

    Mvh,
    Vera
    • Anna : Rubriken (överskriften) på dokumentet måste vara EXAMENSBEVIS. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vera,

    för grundläggande behörighet till högskoleutbildningar behöver du få ut examensbevis (studiebevis ger inte grundläggande behörighet).
    För att uppfylla kraven för exam.bevis från gymnasiet måste även Rätt Programstruktur följas. Om du inte fick betyg (även F är betyg) i Geografi 1, då gissar jag på att du läst mot examen från Samhällsvetenskapsprogrmamets inriktning "Samhällsvetenskap" Se programplan för SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan och längst ner finns programstrukturen, av vilken framgår att även betyget i Geo1 ska finnas med pga det är en Inriktningskurs, och Samtliga inriktningskurser måste ingå.
    Att du inte fick ngn varning om att du riskerar att inte uppfylla kraven för exam.bevis, är olyckligt. Nu kan du vända dig till komvux i den kommunen i vilken du är folkbokförd - för att tillsammans med SYV-en på komvux göra planering mot Examensbevis från komvux.

    Betyg i Idrott&Hälsa 1 får ej ingå i exam.bevis från komvux. För övrigt, måste du ha 2400 poäng betygsatta; och av dem minst 2250 p. godkända betyg (som minst). Det är möjligt att du kan få ut exam.bevis från komvux ganska snabbt, inom ett par månader. Du kommer troligtvis behöva läsa minst en kurs på komvux eller göra prövning i minst en kurs, som ska ingå i exam.bevis. En 100p.kurs läser man på fem veckor (på heltid).
    Jag vill råda dig just träffa SYV på komvux i din kommun, och inte bara göra ansökan om någon komvux-kurs.
    Fundera på Vilken högskoleutbildning du vill söka till och se vad kraven för Särskild behörighet är; det är smart att inkludera de kurser som krävs för särskild.behörighet i examensbevis (om du ändå måste läsa på komvux, så är det ju bra att läsa kurser som du behöver för behörighet). Om du inte behöver några fler kurser för behörighet, läs i så fall någon kurs på komvux som du vet att du kan få högt betyg i.

    Andra alternativ
    Om du inte vill ta ut exam.bevis från komvux, kan du söka till andra skolformer än högskola-universitet, t.ex till folkhögskola eller yrkeshögöskola.Folkhögskolor har ett antal utbildningar på eftergymnasial nivå, t.ex kan man läsa till Fritidsledare (som är en eftergymnasial utbildning som ges på folkhögskolorna - dock kan de kräva just exam.bevis, men, förhoppningsvis, kan göra bedöming att pga du "i princip uppfyller kraven för exam.bevis" är behörig till deras utb.).

    YH kräver inte nödvändigtvis fullständig behörighet heller. YH kan ta in även obehöriga. Utbud av yh-utbidlningar finns på www.yhguiden.se

    Vänligen
    ANNA