Elev
    Hej, jag går åk9 och vill läsa naturvetenskap programmet i gymnasiet. Jag har minst 280 i merit men kan höja mig ännu mer då jag har e i visa ämnen som inte är stjärnämnen. Men i matte har jag C-B, och alla naturvetenskapliga ämnen har jag B och i biologi A. Har jag för låga betyg för att klara av natur? Egentligen vill jag inte bara klara av natur utan få höga betyg för att kunna jobba med mitt drömyrke i framtiden som kräver höga betyg. Samtidigt vill jag ha en bred linje. Jag vet att jag kan ha ännu högre betyg men jag måste förbättra min studieteknik och börja lägga ner tid oftare. Vilket jag är villig och göra. Men hur ska jag göra? Ska jag försöka höja mig eller måste jag börja fundera över mitt val igen..? Och de 2 gymnasierna jag vill komma in i har 280 i antagningsgräns, hur ska jag göra för att höja mig?
    • : Hej! Är ingen SYV, men ska försöka svara på din fråga! Så vänta tills du fått svar från SYV! Man brukar säga att man minst bör ha C i matte, och NO-ämnena. Med de betyg så borde det inte vara några problem att gå natur. Som du säger så är det bra att ha bra betyg, för annars kan det vara svårt att komma in på en utbildning som leder till ens yrke, det är därför man på gymnasiet bör gå ett program som man intresseras av, så att man kan få bra betyg. Oavsett vilket program du bestämmer dig för i slutändan är det bra om du försöker att få så höga betyg som möjligt! Jag råder dig att fortsätta kämpa och sträva mot de högre betygen, och söka in till gymnasiet och rangordna dina val efter vad du vill gå, och inte efter vad du tror du kommer in på! Med vänlig hälsning, Brendan
    • Milla : Tack Brendan för din kommentar! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,

    tips om studieteknik som vi tycker en enkla men effektiva finns här>>

    Prata också med dina lärare och be dem om tips och råd. Detta för att dina lärare känner dig och kan tipsa om vad som skulle passa JUST DIG bäst.

    Jag tycker du har "tillräckliga betyg" för att kunna klara av Naturvetenskapsprogrammet. Om "ditt yrke" kräver höga betyg, försök få så höga betyg du kan få. Men oftast går det också få en annan chans - via Högskoleprovet.

    Ibland finns det också möjlighet att söka i AU-urvalsgruppen, Alternativt urval. För det krävs det oftast att man bland annat har gjort högskoleprovet.

    Ingen kan göra bättre än hen kan. Om du gör ditt bästa i alla kurser/ämnen - måste du med det känna dig nöjd.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare