Roni
    Hej!

    Jag har nyligen sökt till "allmän baskurs" på en folkhögskola eftersom jag saknar betyg från gymnasiet. Jag har läst runt lite och har sett att en allmän baskurs kan också vara en repetition av grundskolan vilket gjorde mig lite förvirrad. Det stog också att allmän baskurs är på grundskolenivå. Det jag undrar är, har jag sökt till rätt kurs? Eftersom jag har redan grundskolekompetens och jag söker dit eftersom jag vill studera alla tre åren för att få behörighet till att kunna söka till en högskola/universitet. Ber om ursäkt om detta var en dum fråga, jag är inte så kunnig när det kommer till folkhögskolor.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Roni!

    Det är inte så lätt att förstå sig på alla de olika utbildningar som finns - olika studieformer, olika nivåer och olika namn på utibldningar... det är inte alls konstigt att man ibland inte vet vad är rätt utbildning att söka till.

    Om det står att det är "allmän baskurs på grundskolenivå" då är det fel utbildning för dig, som redan har grundskolekompetens. Du behöve söka till Allmän linje på en folkhögskola.

    Jag ser att du är 19 år, men vet inte om du fyller 20 år i år. Från 1 juli den kalenderåret som du fyller 20 år - kan du även läsa på komvux (bara så att du vet... när du blir gammal nog för att kunna läsa på komvux :).

    Tillbaka tll folkhögskolor - vilken folkhögskola vill du läsa på? Om du svarar på det, kan jag se vilka utbildningar som finns på just den folkhögskola. Annars så kan du alltid vända dig till Folkhögskolornas gemensam infotjänst (FIN)>>

    eller direkt till just den folkhögskola där du vill läsa. Här>> kan du se en lista på alla de allmänna kurser på gymnasial nivå på olika folkhögksolor (ca 650 stycken).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör av dig om något är oklart eller om en ny fråga dyker upp!

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej igen! Först och främst får jag tacka för det snabba svaret. Jag har sökt till folkhögskolan i Sundbyberg. Jag fyllde 19 några veckor sen, så komvux blir nog inte ett alternativ för mig tills nästa år.
    • Mikael : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Roni,

    Kontaktuppgifter till Sundbybergs folkhögskola hittar du här>>

    Om du har fullständig grundskola bakom dig (betyg från vårterminen i åk9) - och godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik (och helst i några andra ämnen), men i alla fall minst i de tre ämnena: sv, eng och mattte - då tycker jag att det är den här utbildningen>> du bör gå. Alla de olika allmänna kurser på Sundbybergs folkhögskola kan du läsa om här>>> men som tur är, kommer alla som sökte till alla de olika kurser att under maj bli kallade till gruppinformation + Intervju. Räkna med att det kan ta ett par timmar. Ta med dig alla dina tidigare betyg. Först blir det kort gruppinformation á ca 15 -20 min och sedan kommer några lärare prata med varje person som sökte en kurs. Skulle det visa sig att du sökte fel kurs, går det att ändra. Du blir, alltså, efter intrvjun/samtalet - placerad på rätt nivå.

    Det är helt lungt, alltså! Se bara till att du kommer till Gruppinfo/intervju och ta med dig dina betyg (kopior går bra att ta med). Originalbetygen ska man helst förvara på ett säkert sätt och absolut inte lämna ifrån sig (för att ibland kan det bli svårt att ersätta sina förlorade originalbetygen). Bästa är det att ta några kopior och ta med sig och skicka iväg betygskopiorna.

    Hälsningar

    Mikael SYV