Axel
    Mina kompisar har sagt att det vi läser under gymnasiet, det vi pratade om var Matte 4, kommer vara överflödig information när vi läser vidare. Är detta sant? Jag gissar att det beror på vad man läser, så min andra fråga är om man behöver ha matte kunskaper för att bli doktor och isåfall vilka?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Axel,

    för behörighet till läkarprogrammet krävs det godkänt betyg i matematik 4. Till civilingenjörsprogrammen också. Till Apotekare och till biolog och några andra utbildningar.

    Till många utbildningar krävs det mindre matte, ex. Fastighetsmäklarprogrammet kräver matte 3 och psuykologprogrammet - matte 2. Men i så fall ger de "högre mattekurser" meritpoäng.
    Mattekunskaper är bra att ha. De kan behövas i många olika sammanhang!

    Hälsningar

    Daniel SYV

    • : Jag menar praktiska kunskaper, inte betyg. Många jag känner säger att dem bara pluggar matte för att man måste ha godkänt för tex. läkarlinjen, inte för att de behöver själva kunskapen senare i livet. Det leder till mycket sista veckan plugg eftersom att man (enligt mina kompisar) inte behöver kunna det vi jobbar med om man pluggar vidare. Till exempel har vi dem senaste veckorna har vi jobbat med derivator, och då säger dem "vi behöver bara plugga till provet, för senare är det här helt onödigt ändå"
    • Anna : Vilket svar vill du få från oss? Det är frivilligt att läsa på gymnasiet. Det är endast grundskola som är en obligatorisk skolform i Sverige. Behörighetsreglerna kan vi inte ändra på här på fråga syv. Du får skriva till Skolverket om du vill. Prata också med matteläraren och med syv på din skola. Vill du hoppa av matte kursen? vill du få svar från oss att matte inte behövs? vad önskar du? Gymnaiset är tänkt att förbereda BRETT för olika framtidsscenarion... de som blir matematiker eller meteorologer kommer att ha stor nytta av alla de mattekunskaper som man läser på gymnasiet; inom många andra yrken kanske man inte behöver kunna allt man lär sig på gymnasiet och man glömmer en del... men om man hade kunnat ngt., kan man sedan, vid behov, komma ihåg. Men det går inte att komma ihåg ngt. som man aldrig kunnat, eller hur?
    • : Förlåt, jag ställde nog fel fråga och villa ha rätt svar. Jag omformulerar der till två frågor:
    • : Är det sant att i högskolan går man över en hel mattekurs från gymnasiet på kort tid (en vecka typ) och hur viktigt är matte om man läser till doktor?
    • Julia : Mattekunskaper gör att man lär sig tänka logiskt - med rätt sort "logik" också... den "matematiska logiken". Det är kanske det viktigaste. Sedan behöver läkare många ggr också beräkna läkemedel eller "verksamma substanser" "per kilo levande vikt" typ.. läkarutbildningen förbereder till olika sorters vidarekarrärer, en av dem som Läkemedelsutvecklare - https://www.framtid.se/yrke/lakemedelsutvecklare ; en annan - som forskare inom ett brett spectra... Kravet på att man har godkänt betyg i lägst matte 4 ställs. Utan det betyget är man inte behörig till läkarprogrammet. Om huruvida alla "avsnitt" inom matte 4 är lika viktiga att verkligen kunna när man läser på läkarprogrammet, kan inte jag svara på. :(
    • Julia : Innehåll i läkarprogrammet behöver inte vara konstant. Den kan förändras. Nya rön inom läkarkonsten kan göra att man måste förändra innehåll i läkarutbildningen. Jag blir t.ex inte förvånad om man inför kravet på matte 5 godkänt inom behörighet till läkarprogrammet. Dock känner vi inte till några sådana planer än...
    Läs alla kommentarer