Jonny
    Hej,
    Jag undrar om man har rätt att komplettera i alla ämnen under grundskolan, då man kanske har ett B som man vill komplettera upp till ett A?
    • Anna : nej; det har man tyvärr, inte . utan det är inivid.bedömning!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej!
    Det finns inte någon automatisk rätt att komplettera och få högre betyg. Om det vore så, då skulle det i princip garanteras att alla elever kan få högsta betyget i alla ämnen (bara de kompletterar tillräckligt mycket).
    Läraren får göra bedömning om komplettering kan ge dig högre betyg; om inte - då är det "meningslöst" att begära en komplettering; konkret exempel: om eleven ligger mycket nära ett visst betyg, men ändå "under" (men mycket nära) - då brukar lärare fråga om eleven vill "komplettera", och i annat fall sätter betyg utan kompletteringar.

    Jag svarar utifrån personlig erfarenhet och det jag fick höra från andra: lärare och elever; rektorer och SYV-ar... men det är ju egentligen Lärare som är experter på betygssättning, inte SYV, så du bör fråga din lärare i första hand!

    mvh
    ANNA