Klaus
    Hej!

    Om man går ut med ett studiebevis i exemepelvis naturvetenskapligt program och vill läsa upp sina betyg för att få examen...har man rätt att få en plats i Komvux distans?

    Jag menar: är kommunen skyldig att köpa en plats till en människa som har studiebevis och som vill få examen.

    I mitt fall: jag fick studiebevis i natur men funderar nu att fixa examen i något lättare område...typ humanistisk

    Jag ansökte om att läsa geografi 1 via distans men fick prioritetet 2 status och blev ej antagen i första hand. Min enda chans är reservantagning.

    Har jag rätt att klaga eller är det andra som prioriteras förre mig och då bör jag inte få en plats?

    Vill gärna ha examen och en framtid annars är jag körd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du har flera alternativ: du kan t.ex skaffa dig kunskaper genom självstudier och söka möjlighet göra prövningar.

    Du har rätt att klaga men troligtvis kommer inte det hjälpa; detta för att komvux budget räcker inte till alla som vill läsa.

    Att det är distans eller lärarledd undervisning du söker spelar i detta fallet ingen roll; det är inte stor skillnad i kostnaden att köpa en "vanlig plats " eller en plats på distans men det är definitivt billigare att svara dig att du inte får plats; det är gratis för kommunen. Enligt Vuxenutbildningsförordningen måste personer med "kort tidigare utbildning" prioriteras; du som nästan har gymnasieexamen är inte kortutbildad; du har andra möjligheter jämfört med någon som saknar grundskolekompetens eller inte kan någon svenska och behöver en SFI-plats ... Du kan bedriva självstudier och skaffa betyg genom prövning eller klara dig på de kunskaper och betyg du redan har: det finns studier i andra skolformer än högskola, t.ex på yrkeshögskola och så finns det också jobb du kan få, även om du inte studerar mer ... Jämfört med dem utan kunskaper i svenska och utan grundskolekompetens är du i mycket bättre position inför arbetsmarknaden och när resurser ej räcker för alla, blir någon utan, tyvärr. Det är den förklaring jag kan ge.

    Sök igen. Du kan få plats vid nästa antagning. Sök samtidigt andra alternativ -påbörja självstudier t.ex.

    • : Ok tack för svar! Jag är bara upprörd över att jag gick till min kommuns SYV och vi hade möte. Jag presenterade min plan för att göra flera prövningar men hon sa det var omöjligt att göra så många prövningar och få bra betyg...så istället borde jag läsa via komvux distans och hon rekommenderade det. Och nu när jag sökte (pga. att SYV i kommunen säger det) så får jag inte plats. Det är tragiskt :(
    • Mikael : SYV hoppades att du skulle få plats på kurser; omöjligt på förhand veta hur långt budget räcker. ::(