Hej Madde,

    det finns ett antal olika >> krav som eleven måste uppfylla för att kunna få ut sitt Examensbevis, bland annat är max antal F-poäng 250.
    Varje kurs i kemi    är på 100p.
    matte 4 är en 100p.kurs också
    och historia 1b - likaså.
    På så sätt ser det ut som att din som har 300 p. F-betyg och det är för många icke-godkända poäng; därför tror jag att han kommer få ett Studiebevis.
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det går att på komvux göra planering om hur man ska läsa upp kurser för att kunna få ut Examensbevis från komvux.

    Vänligen

    ANNA

    • : Hej!
    • : Om det krävs matte 5 för en utbildning och han är godkänd i det men inte matte 4, är man då inte behörig?
    • Anna : Det finns i Sverige idag (så vitt jag vet) inga utb., som för behörighet kräver matte 5. Civilingenjörsprogram, läkar-, veterinär-, tandläkar-, marinbiologprogrammen kräver matematik 4. Just för Särskild behörighet skulle det gå att uppvisa att man har godkänt betyg i matematik 5 och då anses man behörig inom matematik, därför att matte 4 är en "lägre"/underliggande kurs. Men för Grundläggande behörighet till högskola/universitet krävs det Examensbevis. Antagning.se kommer svara OBEHÖRIG om man har ett Studiebevis. Sådana är reglerna. Ni kan testa prata med rektorn på er sons skola om att sätta "rektors betyg" eller erbjuda Prövning i matte 4 (om eleven har godkända kunskaper i matte 5, bör hen kunna få godkänt betyg i matte4, tycker man, eftersom mattekurser bygger direkt på varandra...
    • Anna : Det finns ett antal krav för att kunna få Examensbevis, bl.a måste gymnasiearbete vara godkänt; även "rätt programstruktur" (de rätta kurserna i kombination) måste följas. Det är elevens skola (och Rektor är ytterst ansvarig) som måste hålla koll på vilka kurser eleverna läser; målet är att så många som möjligt får ut Examensbevis. Att få ut Studiebevis är en sort "misslyckande", kan man säga, för att då har man inte uppnått mål med gymnasiestudier; gymnasieskolorna försöker ge så många elever som möjligt - Examensbevis, men kraven måste vara uppfyllda. Det som förvånar mig: varför har inte eleven gjort Prövning i matematik 4? Får eleven F i en kurs, bör eleven erbjudas möjlighet att göra Prövning. Om eleven hann läsa högre kurs, matte 5, varför gjorde inte eleven prövning i matte 4?
    Läs alla kommentarer