Aya
    Hej !
    jag vet att för att komma in på ett ib gymnasiet behöver man göra en test. så jag undrar om ni kan hjälpa mig och hitta ett gammalt test som jag kan prova mig själv på .
    • Milla : Maila till [email protected] - det är epost till IB-coordinator på Borgarskolan i Malmö. Han kan ge dig gamla tester&prov att öva på, svarade han till oss.
    • : Tack så jätte mycket Milla. Nu ska jag bara skicka en mail till IB-coordinator och så kommer han skicka prov&tester
    • Anna : Det är möjligt att du får besöka skolan för att ta test/prov. Vi är inte säkra på att de går att skicka via epost. IB-coordinator svarade oss att "eleven kan få tester och prov när hen kommer till oss på öppet hus". Detta uppfattade vi som att test/prov finns i "pappersform", men du kan i så fall fråga om Martin kan scanna in dem för att skicka till dig. Ni får ha direktkontakt och "förhandla" med varandra om hur ni vill göra. Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Aya!
    Det skulle underlätta om du uppgav till vilken IB skola du planerar att söka.
    Det kan vara lite olika ansöknings och antagningsförfarande till olika skolor.
    Jättebra att veta var i landet du bor (ort) - då vet jag vilket antagningskansli som tar hand om din ansökan.

    Jag ska samråda med sakkunniga (experter på just IB programmet) och återkommer.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Kika in på http://www.fragasyv.se/info/roster-om-ib där svar från 10 olika IB utbildningar runt om i Sverige finns. Kan förhoppningsvis ge mer "kött på benen" för dig som är intresserad av IB.
    • : Hej Mikael jag bor i Malmö och läste att borgarskola hade IB linje så jag undrar om det finns ett gammal test som man kan göra via nätet för att testa sig själv
    • Anna : Tack Aya för din kommentar! Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • Mikael : Nu fick vi svar från Borgarskolan i Malmö: Studie- & yrkesvägledare Jonas Möller hälsar dig hjärtligt välkommen på öppet hus 26 november kl.18.00 och han berättar för dig allt du behöver veta om du är intresserad av IB på den skolan. För övrigt så är det inga "speciella test" vid antagning till IB, utan de test i matte och engelska avser mäta kunskaper i "vanliga" grundskolekurser i matte och engelska, dvs om man får godkända betyg i matte och engelska på grundskolan, klarar man de testerna - det är i alla fall vad våra sakkunniga om IB säger. Eftersom det är oftast samma tester som används år efter år så vill inte skolorna dela ut dem (det är ungefär som med prov på skolan nu för dig - läraren visar inte exakt vilka uppgifter ni får på provet, eller hur?). Gå på öppet hus på Borgarskolan och även på flera andra skolor! Återkom till oss om du har fler frågor. Lycka till!
    • Milla : Hej Aya! Om du mailar till IB-coordinator på Borgarskolan i Malmö (hans epost är [email protected] ) lovade han att du får gamla tester att öva på. Ett alternativ är att du går på öppet hus på skolan och ni träffas då. Eller maila honom redan nu och kom överens om hur du kan få de testerna. Lycka till! Vi på fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Vi jobbar för fullt för att försöka få fram den info som du önskar få. Vi återkommer så fort vi vet mer.
    Än så länge vill jag påminna dig om att det är viktigt att bli behörig till den gymnasial utbildning som man söker (vilket du säkert redan vet) för att även om man skulle klara tester och intervju mycket bra, kan man inte bli antagen i fall man inte blir behörig.

    För att bli BEHÖRIG till IB programmet krävs det samma godkända grundskoleämnen som om man sökte till Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet, mer om behörighet till olika gymnasiala utbildningar i Sverige kan man läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Om IB utbildningen finns info på svenska och längre ner på sidan - på engelska här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Alla de skolorna i Sverige som erbjuder IB, hittar man här:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=&variant=&county=&order=school

    I Malmö finns IB även på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/bladins-international-school-of-malmoe

    I Lund finns IB på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/katedralskolan
    I Helsingborg finns IB på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/international-school-of-helsingborg

    Jag råder dig gå på Öppet hus på flera olika skolor som erbjuder IB och/eller besöka deras montrar på gymnasiemässa - så att du kan jämföra olika skolor med varandra.
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malmo-borgarskola bjuder, enligt våra uppgifter, på öppet hus på skolan den 26 nov. Vill du ta kontakt med skolan, är e-postadressen: [email protected]

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vi återkommer så fort vi har mer information!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA