SYV-besökare
    Hej!

    Jag har en fråga från en elev som saknar gymnasieexamen. Eleven har 2250 godkända poäng av en utökad studiekurs på 2600. Av dessa 2250 poäng är 100 p från en kurs från vux.
    Eleven är godkänd i sve 1, 2 och 3
    Engelska 5, 6
    Matte 1b
    samt Gymnasiearbetet 100p.
    Vet ni vart eleven kan vända sig för att få hämta ut en gymnasieexamen. Gymnasieskolan kan inte utfärda då 100 p är lästa på vux, och Vux kan inte utfärda en då 100 p från hans gymnasiebetyg är från en kurs i Idrott och hälsa, och det erbjuder inte dom som kurs. Har ni förslag på vart (i Göteborg) jag kan rekommendera eleven att vända sig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det stämmer: från 1 jan 2017 är det inte längre möjligt att ta in en kurs Idrott och hälsa 1 i Examensbevis från Komvux. Den eleven som du nämner i din fråga kommer tyvärr att "förlora" det betyget på så sätt att det betyget kommer hen att ha utanför sitt examensbevis från komvux.

    I examensbevis från Komvux måste 2400 poäng ingå. Eleven måste alltså få ihop 2400 Betygsatta poäng, helt bortsett från kursen idrott och hälsa 1. Av de 2400 betygsatta poäng måste eleven ha minst 2250 godkända poäng (återigen, helt bortsett från kursen idrott och hälsa 1).

    Om eleven idag ej uppfyller de villkor, måste eleven läsa fler kurser eller göra prövningar och ta in de nya betygen i sitt examensbevis från Komvux, vuxenutbildningen. Hen behöver göra Planering av examensbevis med SYV på komvux. I Göteborg är det Vuxenutbildningen på Rosenlundsplatsen 2 som hen behöver vända sig till.

    Kontaktuppgifter till Komvux i Gbg finns nedan:

    • Telefon 031-368 30 00
    • Telefontider Måndag - onsdag 10-11.30
      Torsdag 13-14.30
      Fredag 10-11.30

    • Adress Box 5412 402 29 Göteborg
    • Besöksadress Rosenlundsplatsen 2

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV