elev
    Hej!

    Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man diskussion. Nu till min fråga har ni tips vilka påstående man kan använda sig av? Även kanske någon övning med ledarskap.

    Sedan undrar jag om ni har tips på gruppövningar man kan göra med nyanlända på stöd och matchning i olika åldrar. Dessa har olika språknivåer. Och nåt tips om vad man kan informera om? Har informerat om "inför en arbetsintervju".

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amina!

    Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det?

    Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat våra bästa Gruppövningar. Jag skulle speciellt rekommendera Övningar nummer 1, 2, 4 och 8 - för just den deltagargruppen som du berättar om i din fråga. Detta pga mobbare är ofta osäkra, olyckliga individer som har svårt att hitta mening och glädje i livet.

    Övning med ledarskap är det nummer 12 ("Lärare för en kvart") på samma sida som du hittar genom att klicka här >>

    Du får gärna skriva ut våra övningar, du får också sprida dem och modifiera (anpassa dem) om du så önskar.

    Du frågar också vad som är "bra att informera om" och jag tycker att det bästa är kanske om deltagare får ställa frågor - beärtta för dig vad det är de vill veta. Sedan kan du svara på deras frågor. Då blir det information "efter behov". Det mest praktiska är kanske om deltagare får ställa sina frågor på förhand och sedan har du några dagar på dig för att förbereda svar (information) som du ger till hela gruppen.

    Jag tycker att du kan gott och väl säga som det - nämnligen att det finns väldigt mycket informaton och är helt omöjligt att berätta om allt och du vill därför utgå ifrån deras behov och berätta om det som de vill veta. Kanske kan du skriva upp deras frågor på tavlan i början av "lektionen" och svara på alla de frågorna som du kan svara på utan några förberedelser. Sedan säger du att vissa frågor måste du leta information om och att du återkommer. Så svarar du på de resterande frågorna - under nästa informationstillfälle.

    Du kan också be deltagare att hitta information som de tror blir av intresse för resten av gruppen och som de vill dela med sig - så blir de lärare/gruppledare för en stund och den uppgiften får "rotera". De får turas om att berätta för resten av klassen vad de tycker alla borde veta om. Det blir på så sätt engagerande för var och en i gruppen. Du slipper "servera dem" med info. De får själva jobba för att hitta info och fundera på hur de ska presentera info på sina gruppkompisar. Du får styra upp det och rätta till, förklara och organisera - givetvis, men du och deltagare får gärna dela på informationsinsamling, värdering av vilken info som ska presenteras nu och vad som kan vänta till senare.

    Det är mina bästa råd till dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte