Elev

    Hej! Jag funderar att studera jurist eller ekonom -programmet. Jag har svårt att bestämma mig för vilken. Jag vet att man ska välja efter intresse, men har ni andra tips på hur jag kan tänka och vilken lönar sig i längden? Jag har prövat tester på datorn vilket yrke passar dig, men det ger båda resultaten. Jag kan även tänka mig jobb inom båda områdena, så det försvårar valet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linda,
    har du erfarenhet av att läsa på högskolenivå? Om inte så är det kanske bra om du tar en enskild kurs i vardera ämne - juridik och ekonomi - alltså, en juridisk kurs och en kurs i ekonomi. inom Juridik så finns det t.ex en distanskurse UJIK - Utvidgad Juridisk Introkurs, och alla som söker den och är behöriga, tas in. Info om UJIK finns på Lunds univer.hemsida

    Annars så kan du prova boka "bli student för en dag" på juristprogrammet och på ekonomiprogrammet; ännu ett förslag är att du tar kontakt med studerandeambassadörer på båda de utbildningar och ställer många frågor till dem.