Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore!

    Socionom>> är en högskoleutbildning (ett program) som många arbetsgivare känner till mycket väl. Med socionomprogrammet i bagaget kan man arbeta som Socialsekreterare>>, man kan också söka olika påbyggnadsutbildningar och sedan få jobb som Familjebehandlare>>, Familjerådgivare>>, Kurator>> eller som Samtalsterapeut eller vidareutbilda sig till Psykoterapeut>>

    Om man utbildar sig inom Socialpsykiatri på högskola/universitet, kan man jobba som Socialpedagog>>

    Om man läser på gymnasienivå (t.ex till undersköterska och inom den utbildninger "tar" några kurser inriktade på psykiatrisk vård), kan man arbeta som Boendestödjare>> eller som Behandlingsassistent>>

    För övrigt, så finns det inte mycket skarpa och tydliga gränser inom alla yrken "på det område" och du kan läsa om vad som (i vissa fall) gäller - på den här sidan>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Ha en trevlig forstättning på sommaren!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Det finns också utbildningar på yrkeshögskola, som passar in på det yrkesområde, exempel:

    YH Behandlingspedagog>>

    Yh Stödpedagog>>

    Yh Handledare - socialpsykiatri>>