Ali
    Finns det verkligen inget sätt att få läsa om matematik 1 om man redan har godkänt i det? Har testat alla vägar men behöver verkligen sitta i klassrum och få undervisning när det kommer till matematik. Jag har kontaktat syv från min kommun andra kommuner, har fixat en privat mattelärare osv osv har bokstavligt testat alla vägar men det finns verkligen inget hopp för mig att få hjälp med matematik 1. Fattar inte detta, vi bor i ett land som Sverige men endå så får man inte hjälp med bara en kurs!!
    • Julia : Har du redan Godkänt betyg i matte 1?
    • Julia : Om du redan har godkänt betyg i matte 1, varför behöver du få Högre betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    i Sverige är Grundskola - "rättighet för folket". Gymnasiet är "frivilligt" - alltså, är tanken att man kan söka jobb när man har uppnått grundskolekompetens.
    Vad jag personligen tycker om det, spelar ingen roll, då jag inte kan ändra på de reglerna.
    ****
    Om du skulle få gå och läsa en kurs i vilken du redan har godkänt betyg för att försöka höja betyget, då borde för rättvisans skull Alla som vill, också få göra det - vilket skulle medföra enorma kostnader i lärarlöner och det är ganska stor lärarbrist, så passa att vissa skolor har svårt att erbjuda obligatoriska kurser då lärare saknas.

    Om du har Godkänt betyg i Matte 1, är du "behörig" vad gäller matte - du kan uppnå grundläggande behörighet till eftergymnasiala studier, för att för det krävs det inte mer matte än E betyg i matte 1a som är den lättaste gymnasiala kursen i matematik.

    Matteboken
    www.matteboken.se finns alla kurser upplagda och den sidan är gratis att använda. Matte 1 kursen är upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-1 och Räknestugorna erbjuder gratis hjälp - volontärer finns där (kanske någon pensionerad lärare eller studerande som ska bli mattelärare i framtiden).

    Prövning
    Du kan skaffa dig kunskaper genom självstudier och försöka hitta var du kan göra prövning. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs.

    Att söka till komvux
    Ingen kan förbjuda dig göra Ansökan till komvux om vilka kurser du vill... sedan måste komvux prioritera "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" - detta enligt Vuxenutbildningsförordningen. Men det kan inte uteslutas att du kan få tur och blir antagen, så gör ansökan till komvux till varje ny antagningsomgång.

    Folkhögskolorna
    undervisning i matematik finns även på folkhögskolorna; deras gemensam sida är www.folkhogskola.nu
    Folkhögskolorna ger Omdöme, inte betyg. Det går inte med omdöme från en folkhögskola "höja sina gymnasiala betyg", men du kan få undervisning och med de kunskaper du får - kan du få högre betyg på prövningen.
    Och detsamma gäller om du får undervisning av privat lärare eller via t.ex Hermods-distans eller på annat sätt får undervisning - du "tar dina kunskaper" och "bär dem" till Prövningsstället. Förhoppningsvis får du högt betyg på prövningen, om du nu behöver få högt betyg i den kursen!

    Vänligen och Lycka till!
    Julia

    • : Jag vill inte läsa om kusen för att höja betyget. Jag vill läsa om kursen för att jag fick ett godkänt när jag verkligen inte förtjänade att få godkänt i kursen.
    • : Jag har förklarat detta för min syv i min stad men dem vägrar att hjälpa. Jag är helt låst och detta påverkar mitt liv oerhört mycket. Jag vill läsa om kursen för att jag verkligen kan 0. Men folk har så svårt att fatta det.
    • Julia :

      Vänd dig till Rektor på den skolan där du fick godkänt betyg i matte 1 och be honom/henne att upphäva det betyget; motivera att du inte har haft kunskaper. Om inte annat, så är det för rektorn att veta att matteläraren satt - i alla fall på Dig - för högt betyg. Hen kanske sätter för höga betyg på många elever, och det är inte alls bra. Så, jag tycker du bör absolut prata med rektorn på din skola, där du fick godkänt betyg i matematik 1.

    • : Den rektorn har tyvärr gått i pension. Som jag sa jag har testat exakt alla vägar och då menar jag exakt alla vägar. Funderar till o med på att dra utomlands för att kolla om man kan få nå hjälp där ist. Har kämpat i över 1 år nu för att få hjälp med att läsa kursen men har inte fått hjälp har ansträngt mig så mycket att det har påverkat min hälsa.
    • Julia : Den nya rektorn på din "gamla skola" övertar ansvar för det som har hänt på skolan innan... Så hen kan upphäva betyget, tror jag. Kontakta skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-527 332 00 - skolverket har bl.a jurister som borde kunna svara ang. hur betyget kan upphävas eller på vilket sätt du kan få igenom ett Undantag och kunna läsa kursen. Kan inte ge några garantier, men om du ännu inte kontaktat Skolverket, gör det, är mitt råd!
    • Julia : Har du sökt till folkhögskolorna? Du kan söka till alla 156 svenska folkhögskolor... folkhögskolorna begränsar inte intag pga vilken kommun du är folkbokförd.
    • : Har verkligen sjukt mycket otur. Den skolan jag gick på har lagts ner också glömde jag säga. Julia jag kontaktade läraren som satte betyget och hon sa att detta är något som jag inte ens borde försöka att göra. Med andra ord så är det tyvärr hopplöst.
    • : Julia jag orkar verkligen inte springa efter detta längre, har sprungit runt och runt i över 1 år och blivit skickad hit och dit och ringt runt till allt och alla om jag ringer det numret du gav och dem ger mig ett dåligt svar så kommer jag att tappa det helt och hållet.
    • Julia : Det är klart så att läraren inte vill "synas" det sammanhanget att hen beskylls av att sätta för högt betyg. Det är inte alls förvånande att läraren har svarat som hen gjorde. Om det var en kommunal gymnasieskola du läste på - vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen och berätta precis exakt vad som har hänt. Om det är en fristående skola - vänd dig till "huvudmannen"/ägaren; det tar inte lång tid att skicka ett mail (e-post). ... Vad vill du att vi på Fråga SYV gör för dig?
    • : Julia har testat exakt alla vägar säger jag. Jag ringde till folkhögskolan och dem sa till mig att jag enbart kan läsa kursen och jag ska läsa flera kurser. Jag fick inte läsa om enbart en kurs.
    • : Det var en friskola. Jag vill att ni hittar hjälp åt mig att på något sätt få hjälp med kursen. Alltså nån skola eller ställe man kan få läsa kursen.. om det inte finns så tackar jag för hjälpen.
    • Julia : Vi är några Studie- och yrkesvägledare som kan ge "allmänna råd", vi ger inta antagning till några utbildningar. Vi kan berätta för dig hur reglerna ser ut och ge råd vart du kan vända dig med dina frågor, klagomål, förslag och dylikt. Jag råder dig söka till komvux till varje ny antagnings-omgång. Du kan ha tur och när alla som inte läste kursen och de som har F-betyg kommit in, kankse finns det då plats även för dig. Det kan inte uteslutas. Så, gör ansökan till komvux till varje ny kursstart. ... Jag skulle i ditt ställe också skicka e-post till Skolverket, till Skolinspektionen, till Utbildningsförvaltningen i din kommun, till rektor på komvux - berättat vad som har hänt och bett om råd eller om att Undantag görs i ditt fall. ... Jag tror dig. Det kan mycket väl vara så att du fick godkänt betyg när du ej hade tillräckliga kunskaper. Det som är rätt att göra i detta fallet är att direkt när betyget ska sättas säga till läraren att du vet att du inte har kunskaper och "be om att få F-betyg", icke-godkänt betyg. Men vi kan inte gå tillbaka i tiden ... så, frågan är vad man gör nu. Jag hade i mitt svar några förslag: om Räknestugorna som finns i över 30 svenska städer /det är gratis att få hjälp där/; du kan också testa vända dig till lärarhögskolorna där blivande mattelärare utbildas och berätta vad som hände med dig: det är bra för blivande lärare att veta hur ett för högt betyg kan "drabba" en person; du kan be dem att fråga om någon frivillig "matte-mentor"bland de blivande matte-lärare kan åta sig att hjälpa dig med matte... Jag kan inte lova att det kommer att funka, men om du vill testa alla vägar - så skulle jag råda dig testa även den... och vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna hårt för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer