Mary
    Hej! Jag har ju många drömjobb som jag önskar att jobba med i framtiden, men de flesta har det stått att det är svårt att få tag på i framtiden, det är iallafall vad prognoserna säger. Till exempel så är jag intresserad av att bli pilot, men det står att det är hård konkurrens på det jobbet, ska jag då ge upp det? Ska jag göra samma sak med till exempel It-chef och liknande? Jag vill helst inte ge upp dem, behöver verkligen hjälp med vad jag ska göra för att kunna jobba inom något av dessa. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    Prognoserna behöver inte besannas.
    Om du är intresserad av ngt. yrke - behöver du inte "ge upp" bara för att prognosen säger att det kan bli svårt att få jobb.
    Är man duktig och målmedveten har man goda chanser att lyckas.
    Nu när du är 15 år, behöver du inte bestämma dig definitivt angående ditt eller dina framtida yrke/yrken. Det är mycket möligt att du och andra unga som idag är 15 år, kan vilja eller behöva byta yrken flera ggr under sitt yrkesliv.
    På gymnasiet är det viktigt att läsa sig så mycket man kan om "allt möjligt" - för att skaffa sig så god Kunskapsgrund som möjligt för att senare både kunna bestämma sig angående vad du vill göra efter gymansiet och för att kunna lära sig det du kommer att behöva lära dig framöver, under hela ditt framtida yrkesliv /det är allt som oftast så att man måste fortsätta lära sig nya saker när man jobbar - kontinuerligt/.
    Hoppas mitt svar svarar på en del av dina frågor!

    Lycka till

    ANNA

    • : Tack så jättemycket! Förstår mycket mer nu, ska försöka lära mig så mycket som möjligt för att lyckas
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :) vi håller tummarna för dig! :)