Sandra
    Hej! Jag undrar om det går att jobba extra på helger/kvällar under 18. Finns det någon speciell åldersgräns på extrajobb? Jag är 15 just nu & behöver lite extrapengar och jag känner att det hade varit en bra erfarenhet att jobba mer än endast sommarjobb. Det spelar ingen större roll vad för slags jobb, jag är öppen för det mesta. Går det att kombinera extrajobb under 9:an samt gymnasietiden? Tänker att man jobbar på helgerna och/eller vissa eftermiddagar. Vart kan man vända sig om man vill söka ett jobb? Vilka/vem tar emot unga under 18?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    i Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år. Dock är det rätt svårt att få jobb om man ej kan ngt. yrke och är under 18 år. Till många jobb krävs det att man har körkort. Arbetsgivare är inte heller så pigga på att anställa mycket unga (under 18 år), detta bl a pga begränsningar i vad man inte får jobba med när man är under 18 år; var god ladda ner >> en Broschyr från Arbetsmiljöverket "Så får barn och ungdomar arbeta".
    De extrajobben man kan få (om man har tur) när man är 15 år är att ex. dela ut reklam eller som en butiksbiträde/cafébiträde, men man får inte sköta kassa; får inte jobba ensam och får inte lyfta tunga saker; får inte ta ansvar för värdesaker och får inte jobba sent på kvällen eller nattetid.... det är alltså många olika begränsningar på vad en arbetstagare under 18 år ej får göra (och det är jobbigt för arbetsgivare att hålla reda på alla de begränsningar; när det finns folk över 18 år som för göra "vad som helst" finns det ingen anledning för arbesgivare att befatta sig med att hålla reda på begränsingarna och göra det krångligt för sig själv... och tyvärr blir resultatet att det är mycket svårt att få extrajobb när man är under 18 år).