Lovisa
    När man pratar om Svenska som andraspråk så kan man förkorta det. Vissa skriver SAS andra skriver SVA, vilket är det korrekta?
    • spec : I läroplan för grundskolan lgr 22 står det sva
    • Julia :

      Tack Stefan för din kommentar! Frågan och svaret som du kommenterade nu är från året 2016. Vår erfarenhet att det med jämna mellanrum ändras hur olika förkortningarna används. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa,

    kursplaner och med dem även kurskoder ändras med jämna meIIanrum! :) och i många gamla koder var början SVA... och sedan några siffror - men i de nuvarande koderna är det SAS, svenska som andraspråk och de benämningar som används oftast är

    SAS-grund - när man pratar om svenska som andraspråk på grundskolenivå

    och SAS 1, 2 och 3 - när man pratat om svenska som andraspråk, gymnasiala kurser 1, 2 och 3.

    Men SYV som har jobbar i många år använder fortfarande de gamla benämningar SVA och om man tittar på äldre betyg som folk fick för t.ex 10 år sedan som började koderna med SVA... och sedan några siffror. Så är det därför inte fel att skriva eller säga "SVA" heller. Jag tror de flesta SFI-lärare, SYV-ar och presonal på skolorna förstå båda termer men jag rekommenderar använda SAS, vilket är det nuvarande (mer moderna förkortningen).

    L. :)

    Liselotte