Niklas
    Hej,
    Har 19,2 utan meritpoäng inräknade. Ska söka till HHS men saknar ma3b/c.
    Kommer betyget i denna kurs påverka mitt betygssnitt när jag söker till HHS?

    Dvs ett E kommer sänka mitt snitt till ca 19? Och ett eventuellt A höja till 19,4?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Niklas!
    betyg i kurser som krävs för särskild behörighet räknas in i sökandes meritvärde. Om du idag har jämförelsetal på 19.2 kommer betyget E i matt 3b/c sänka ditt jämförelsetal till lite över 18.8 och betyget A skulle höja jämförelsetalet ditt lite-lite grand, ej så mycket som + 0.1 (det är om du hade snitt/jämförelsetal på 17.5 som A-betyget skulle höja med + 0.1, men du har idag Jmf-tal på "nästan alla A betyg" och då kommer A-betyget höja endast lite-lite grand).
    Rekommenderar att du läser Matematik 3b (och inte 3c) - detta p g a b-spår i matte är mer inriktat på Ekonomi, än c-spår och det är dessutom lättare att få högre betyg i b-spåret, en i c-spåret (enligt de flesta studerande).
    Mvh

    L.

    Liselotte