Hanna
    Hej!
    Jag har tidigare påbörjat studier till biomedicinsk analytiker, men hoppade av pga det var svårt och att jag troligtvis inte hade tillräckligt med intresse. Jag har nu funderat ett tag på vad som egentligen intresserar mig, och har då kommit fram till att det är historia. Frågan är bara vad man skulle kunna läsa för program på högskolan inom historia där jobbchanserna ändå är hyfsat bra? Finns det alltså något/några program på högskolan som är historieinriktade men där man blir någonting, bortsett från historielärare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kika på Arkivarie- och kulturarvsprogrammet, t.ex - som kan vara en bra grund inför yrken som Arkivarie>, Musejtjänsteman>, Museipedagog> och Kulturarvspedagog>.

    Har man studerat historia, kan man kanske jobba som Guide> och/eller som Utställningsproducent>.

    Kandidatprogram i arkeologi och antik historia - förbereder inför yrket arkeolog>.

    Det finns många olika utbildningar som på ett eller annat sätt inkluderar studier i "historiska vetenskaper" på olika sätt, ex. finns det ett program som heter "Journalistik med samhällsstudier - inriktning historia" eller ett program/kulturarv-i-samtid-och-framtid/kalmar.

    Du kan också söka en fristående kurs - läsa en termin "ren historia" och se om det känns bra, om det är "ditt ämne". Under tiden du läser en fristående kurs i historia - kan du både prata med studievägledre på din institution, med dina kursare och med dina lärare och komma fram till vad du vill söka till nästkommande termin - du kommer fram till mitten på oktober kunna lägga in ansökan till vårterminen 2019.

    Du får också gärna kika på yrkespresentation Historiker>> och på de yrken (se längst ner i presentationen av yrket Historiker) som nämns som "liknande yrken".

    Ta gärna deI även av fler yrkespresentationer, förslagsvis börja med: Konservator>>Arkivarie>>Genealog>>Museipedagog>>,
     Akademiker>>KuIturarvspedagog>>Forskare>>,
     HögskoIeIärare>>KuIturvetare>>KuIturkritiker>>KuIturgeograf>>.