a.
    Hej!

    Jag hittade en prövning i moderna språk i linköping
    Får man göra den prövningen? jag är elev i gymnasiet fortfarande men undrar ifall jag har rätt att göra den?
    Eller måste jag fråga rektorn om det först?
    men obs!Det står inte vilket språk!? Utan det står moderna språk/modersmål.
    Har tänkt att jag vill göra prövning i moderna språk arabiska,men som jag sa vet inte vilket språk!?.

    står att den är den 6 maj kl.10.00 katedralskolan och att det kostar 500 kr och att det är en prövning per tillfälle.

    Jag kan länka källan så ifall du kan gå in och kolla gärna.

    http://www.linkoping.se/globalassets/utforarwebben/forskola-och-skola/blanketter/resurs-och-stodverksamhet/flersprakighet/lk2728_anmalan_sarskild_provning_moderna_sprak_modersmal_vux.pdf

    tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    du hittade en blankett. Att en blankett finns på en hemsida - betyder inte ngt speciellt än att "en blankett ligger på en sida"... en blankett som var avsedd för prövningar under FÖRRA ÅRET.
    Om du tittar på blanketten, så står det

    Om det finns lärare i Arabiska tillgänglig - fråga dem i Linköping.
    Som elev i gymnasieskolan har du inte rätt att göra prövningar utanför din gymnasieskola. Det är endast de studier som din skola erbjuder eller prövningar på din egna gymnasieskolan eller om din skola speciellt "hänvisar dig" någonstans - som du har rätt att göra prövning.

    Du får gärna fråga dem i Linköping vilka moderna språk de har möjlighet att erbjuda prövningar i.
    Du får också testa och anmäla dig. Det kan dock bli så att du anmäler dig och betalar 500 kr. men sedan ej får göra prövning, pga elever i gymnasieskolan endast får göra prövningar på sin egna gymnasieskolan eller om din egna gymnasieskolan hänvisar dig någonstans, vilket jag tyvärr inte tror din skola kommer att göra.
    Om du betalar in prövningsavgift, kan hända att du ej får pengarna tillbaka... och får ej göra prövning. Så, jag skulle inte göra det.
    Jag tror inte du ska få göra prövningar så länge du är elev på gymnasiet. Jag menar ej ska få göra prövningar som inte är förlagda till din egen gymnasieskola.
    Bästa hälsningar och lycka till
    ANNA