Hej Linnéa!
    Det är många olika termer och begrepp som ibland låter ganska lika
    "meritpoäng"
    "meritvärde"
    "betygspoäng"
    och det att folk använder ofta fel begrepp, underlättar inte utan förvirringen kan bli ganska stor. Inte alls konstigt att det blir så. :)

    Men jag ska försöka förklara och så återkommer du i fall jag inte lyckas förklara allt, OK?

    Här kommer det:
    när du söker till gymnasiet, konkurrerar du om utbildningsplats med en "siffra" som är summa av dina 16 betyg från grundskola (eller 17 betyg om du har betyg i Moderna språk). Den "siffran" som kan i bästa fall uppgå till 340 (om man har A-betyg i alla ämnen från grundskolan och även A-betyg i Moderna språk).
    Denna "siffran" kallas för olika saker (ett kärt barn har många namn :) - ibland kallas den för Betygspoäng,
    ibland för Mtv (meritvärde) och ibland för Jmf (jämförelsetal).

    Meritpoäng är en helt annan "femma", läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser det är Extrapoäng som man kan tjäna under gymnasiet och använda för att konkurrera om plats på högskola/universitet.

    Vi lämnar "meritpoängen" därhän... och koncentrerar oss på svar på din fråga: hur du kan se den "siffran" som "krävs för att komma in på en viss gymnasieskola". Hur många betygspoäng (meritvärde, jämförelsetal - som i det här fallet är samma sak) kommer att krävas är det ingen som vet. Den "siffran" uppstår i efterhand när man ser resultatet - hur det blev. Antal platser ställs mot sökande med de betyg som de KOMMER ATT FÅ i slutet av maj 2016 och de betygen ännu inte är satta och elever som ska söka samma utbildning som du kommer att söka, har inte ännu valt att söka just den utbildning. Därför kan man inte säga vad "siffran" blir.
    Vi kan titta på vad det var förra året och året innan. Och det ger en viss "fingervisning" men inga garantier. Det kan krävas mer eller mindre i år. Det vet vi, som sagt, inte och kommer att få svar tidigast till midsommar 2016.

    Det viktigaste är att du blir Behörig till det programmet som du söker i första hand & att du försöker få så höga betyg du kan för vårterminen i åk9.
    Om du ändå är intresserad av Antagningsstatistik från förra året, som finns det ofta på sidorna för gymnasieantagning. Skolorna själva vet också var antagningsgräns låg förra året. Så, du kan fråga på skolorna eller leta på antagningssidan (den hemsida där du kommer göra ditt gymnasieval).

    Om du berättar var i landet den skola ligger dit du vill söka, kan jag skicka en snabblänk till dig.
    Annars så kan du själv hitta rätt antagningskansli på http://antagningskanslier.se och tryck på SIDA FÖR GYMNASIEVAL - så kommer du till rätt hemsida.
    På vissa antagningssidor är Antagningsstatistiken upplagd för allmän påseende. På andra - måste man vara inloggad med lösenord för att ha tillgång till info. Och i vissa fall så hittas inte Antagningsstatistik på hemsidan över huvudet taget, utan man är tvungen att kontakta Antagningskansliets personal för att få de uppgifterna.

    Hoppas det inte blev för krångligt med info i mitt svar! :)
    Hör av dig igen om du har andra frågor!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA