Hedvig

    (frågan borttagen)

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olivia,

    synd att du inte fick veta det om ADD tidigare, men det är i alla fall bra att du nu fick reda på det. "Bättre sent än äldrig",- heter det. Hoppas du nu får bra hjälp och uppnår din fulla kapacitet under åk9. Det är betyg från Våren i åk9 (de betygen som kommer att finnas i ett Slutbetyg från grundkolan) som du konkurrerar om plats på gymnasiet.

    Jag hoppas dina betyg "växer" under åk9, om du får rätt hjälp nu, när du har fått diagnosen!

    Andra lösningar:
    1. fundera på om du vill gå om åk9 och i så fall pratar med dina vårdnadshavare om att de i sin tur pratar med rektorn; rektorn kan bevilja gå om ett år på grundskolan;

    2. att kurator och speciallärare tar med dig i ansökan om "fri kvot" - men chansen är tyvärr inte så jättestor här, då det är varje gymnasieskolans rektor som själv bestämmer om hen beviljar den ansökan eller inte - men å andra sidan, skadar det inte att lämna in ansökan till gymnasiet "i fri kvot"; prata med SYV, kurator och speciallärare på din skola om det;

    3. beroende på grad och omfattning av den problematik du har, kan det kanske vara bäst att försöka hitta en skola som har speciellt stora anpassningar, små klasser; personal som har specialutbildning och kanske också läser gymnasiet på längre tid än 3 år?

    Det kan hända att personal på din skola själva kommer med förslag på lösningar till dig, vilket jag innerligt hoppas på!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Snitz i Sthm >> tar in elever som är behöriga till skolans utbildningar efter att personal på Snitz fått in alla papper som gäller elevens svårigheter och efter en personlig intervju.

    Betygen är inte det som avgör när man söker till >>Snitz i Stockholm, utan det som avgör om eleven tas in eller inte är att elevens behov matchar det stöd som Snitz gymnasieskola kan ge och att eleven vill gå någon av skolan utbildningar.

    Det som kan vara avgörande är också om eleven sökt till Snitz i första eller i andra hand. Snitz kallar i första omgången bara elever som valt just den gymnasieskola i första hand.

    Med vänliga hälsningar
    Snitz i Stockholm

    Hagagatan 25A
    11347 Stockholm