Jennifer
    Hej,
    Jag har i ett flertal år försökt att komma underfund med vad jag vill läsa till på högskolan. Jag har gjort ett flertal personlighetstester som ger olika yrkesalternativ och dom utbildningarna jag har stått emellan har varit antingen socionom eller arkitekt. Nu känner jag att arkitekt inte är ett alternativ då jag behöver att läsa två kurser för att få upp matten men istället så hittade jag två stycken två-åriga tekniska utbildningar ”Samhällsbyggnad” och ”Bygg och anläggning”.
    Jag vet som sagt inte vad jag vill göra riktigt men jag gillar barn så skulle jag gå socionomutbildningar så är det för att jobba inom socialen med utsatta barn och jag gillar även praktiska arbeten. Jag skulle kunna tänka mig att jobba nära med polisen angående fall med barn (finns det någon passande utbildning för det?).
    Jag har både en svensk Hudterapeut utbildning och ett australienskt diploma inom förskola.
    Jag funderar lite på vilket utav dessa utbildningar som har mest efterfrågan på jobb, vilket utav dom som ger en bra stadig lön, vilken utav dom som skulle kunna fungera mestadels att läsa på distans och om någon utav dom skulle kunna låta mig att studera så mycket som möjligt i Australien. Jag är även villig att studera på heltid i Sverige.
    Kanske har du även några andra bra förslag på utbildningar?

    Tack på förhand!!!
    Jennifer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennifer,
    om vi jämför jobba på förskolan och hudterapeut - kika gärna på yrke/barnskötare, som inte kräver högskoleutbildning & yrke/förskollärare, som Kräver Högskoleutbildning. Just nu är det stor brist - i Sverige - på förskolepersonal (det går därför även att få jobb utan någon speciell utbildning, men så fort antal barn som behöver en förskoleplats, går ner, blir obehörig personal i stor fara av att inte få fortsätta jobba; här "sitter" förskollärare säkrast).
    Distansutbildningar till förskollärare - se Studera.nu/förskollärarprogrammet/distans men de utbildningar har obligatoriska träffar.
    *******
    Om du vill läsa på en högskoleutbildning "från Sverige" som ej har några Obligatoriska träffar, blir urvalet rätt så litet.

    Liselotte

    Om du däremot är beredd att läsa i Sverige (på plats) - så finns det tusentals utbildningar inom olika skolformer. Vad jag personligen tycker är "bra utbildning och bra jobb" kanske inte du tycker - för att du har dina egna intressen och önskemål, så det blir mycket bättre om du kikar på många olika yrken på www.framtid.se - där det även ofta finns uppgifter om vilken utbildning som krävs; annars kan du återkomma med frågor om några yrken, om du vill.

    Vänligen
    L.