johan

    Hej, jag undrar vad som gäller för att bli polis? Utöver de krav som; godkänt i ett antal ämnen, manuellt körkort, simkunnig, fysiska o psykiska krav osv. Jag har läst på litegrann och min uppfattning är att inför polisutbildningen är det liksom mindre fokus på ¨betygen¨, istället är fokus på de andra kraven (som jag rabblade upp). Jag har också läst att de föredrar att jag har arbetserfarenhet innan jag söker till polishögskolan, är det vilken arbetserfarenhet som helst? Det står ju inte inom vilket område de söker erfarenhet men jag kan tänka mig andra arbeten som ¨har hand om människor¨. Min dröm är att bli polis och det verkar inte vara helt självklart hur vägen dit ser ut. Tror ni att de ser positivt på de som har gjort ¨lumpen¨? Dessutom är mina betyg inte något särskilt men hur vore högskoleprovet isåfall, eller komvux? Hur vore mina chanser att söka polishögskolan direkt efter gymnasiet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    sökande till polisutbildningen som är behöriga: har godkända betyg i de kurser som krävs, har körkort, är svenska medborgare... alltså, uppfyller alla de kraven som du nämnde i in fråga och som också går att se på polisen.se/om-polisen/bli-polis/polisutbildningen - genomgår sedan tester och intervjuer.
    Så vitt jag vet, så kommer man in om man, formellt sett, är behörig + med godkända resultat genomför tester och intervjuer. Betygen behöver inte vara höga; godkända betyg (E) räcker ... men det är givetvis bra att ha högre betyg.
    Att ha gjort lumpen kan inte skada, men krävs inte - för att kunna komma in på utbildningen som leder till yrket Polis.