Noomi
    Hej,
    Jag har fått mitt preleminära antagningsbesked till gymnasiet. Det stod i brevet att de ej kunde bereda plats för mig i det upptagningsområdet jag sökte. Jag sökte 7 st linjer utanför stor-Stockholm varav en linje var riksrekryterande. Jag har betyg så att jag klarar mig över medelvärdet.

    Så min fråga är om jag inte har kunnat beredas plats denna prel omgång?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Noomi,
    jag är inte säker att jag förstår din fråga. Du skriver "Så min fråga är om jag inte har kunnat beredas plats denna prel omgång?" men du har ju själv redan svarat på frågan - för att du skriver också "Jag har fått mitt preleminära antagningsbesked till gymnasiet. Det stod i brevet att de ej kunde bereda plats för mig i det upptagningsområdet jag sökte."
    Så, du skriver först att du fick besked om att du ej kunde beredas plats... och sedan undrar om du har kunnat beredas plats. Jag förstår inte vad din fråga är och vad vi här på Fråga SYV kan hjälpa dig med.

    *****
    Allmänt gäller: preliminär antagning betyder inte så mycket. Det är den definitiva/slutliga antagningen som gäller. Svar på det definitiva antagningen kommer tidigast strax innan midsommar, för att det är de betygen som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från Grundskolan som du konkurrerar om plats på gymnasiet med... och de flesta av de betygen är ännu inte "satta" utan kommer att sättas i slutet av maj.

    Jag vet inte vad som hände, då du inte förklarar så mycket i din fråga, men om jag får Gissa - så kanske sökte du till kommunala skolor utanför "ditt" upptaningsområde och där är du andrahandssökande, dvs de "egna elever" som är behörig kommer före dig, även om de har lägre betyg. Till fristående skolor och till Riksrekryterande utbildningar söker alla på samma villkor, dvs på sina betyg. Om olika typer av gymnasieskolor och om Första- och Andrahandsmottagande kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    Om du sökte Riksrekryterande utbildningar eller till fristående gymnasieskolor - är det konkurrens på betyg från elever från hela Sverige; kan hända att du ej kom in pga de andra hade högre betyg. Men om du höjer dina betyg till sommaren, kan det mycket väl bli så att du kommer in. Vi håller tummarna!

    Du kan med fördel vända dig till personal på just ditt Antagningskansli.
    Kontaktuppgifter till alla antagningskanslier hittar man på www.antagningskanslier.se

    Ex. elever i stockholm - hittar kontaktuppgifter till sitt antagningskansli på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-lan

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv