elev
    Hej

    jag fick just reda på att jag fått F i fysik :(

    Men vet även inte vilken linje jag ska välja mellan , Natur / sam

    Saken är att jag alltid vart intresserad av kroppen, både fysiskt och mentalt + språk.

    Jag skulle vilja in på natur men är även svag i matte.. kan man fixa fysiken i preparanutbildningen under några veckor?

    Vet inte vad jag ska göra :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    läs svar på http://www.fragasyv.se/fragor/vilken-linje-borde-jag-vaelja-5 och fundera på om Vård- och omsorgsprogrammet är ett passande alternativ för dig.

    Det finns många olika möjligheter efter VO>>> - bland annat kan man

    1. söka jobb direkt efter gymnasiet

    2. komma in på yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska>>, Tandsköterska>> eller Behandlingspedagog>>

    3. komplettera ett år på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår och bli behörig söka till läkare.

    Söka till psykolog kan du direkt efter VO, om du lägger till en valbar kurs Matte 2a.

    VO har inga inriktningar men ger möjlighet till Specialiseringar, du kan se vilka kurser man läser på VO - här>>

    Med F i fysik kan du inte komma in på Naturvetenskapsprogrammet. Du kommer inte ens prövas mot NA, inte ens om du hade alla A-betyg i alla andra ämnen från grundskolan.

    Om man inte är "bra kompis" med matten, rekommenderar vi att inte söka till naturvetenskappgrogrmmet /och inte till Teknikprogrammet heller/ pga man läser det avancerade spåret i matte i snabb takt. Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se och tänk att matte 1 läses på NA under första terminen och matte 2 - under andra terminen, det går alltså fort.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    P.S: prova kontakta din gamla grundskola och se om SYV jobbar idag - gör det nu på en gång för att SYV kanske jobbar bara till lunch idag, då det är Midsommarafton imorgon. SYV på din skola känner dig och kan kanske ge ett bättre råd. Vi håller tummarna och hoppas att det löser sig bra!

    Studie- och yrkesvägledare