Sandra
    Hej där,

    Kom precis tillbaka efter att ha bott i Australien 3 år och letar nu utbildning på universitet. I Australien är det väldigt vanligt att läsa så kallade 'Double Degree' eller en 'dubbel kandidat examen' för en bredare utbildning och mer möjligheter. Denna typ av utbildning är något för mig!

    Jag har hittat min drömutbildning i Australien som är en 'Bachelor of Business with Bachelor of Communication Design' vilket är en double degree men tyvärr är det mycket pengar som måste läggas ner på detta så vill gärna se vilka möjligheter det finns i Europa.

    Så innan jag bestämmer för mig något vill jag gärna se om ni kan hjälpa mig hitta en dubbel kandidat examen (eller liknande) inom områdena Business och Design i Sverige, Danmark, Italien eller Spanien?

    Ser framemot att få höra era tips på kanditat utbildningar!
    • Daniel :

      Det är ett stort "problem": svenska "allmänna studievägledare" har fullt upp att hålla sig á jour om svenska utbildningar, vilket är knappt möjligt ens... med de ständiga förändringar och undantag från reglerna. Svenskar som vill läsa utomlands får, för det mesta, Tyvärr, klara sig "på egen hand bäst de kan" och leta efter info - genom att "googla".
      Finns rätt så många företag som förmedlar studier utomlands, men oftast förmedlar de ett fåtal specifika utbildningar från vilka de får betalt, alltså de inte heller har allmän kunskap om "alla studier" utomlands, och skulle ngn ha den kunskapen så vill den personen få betalt för sitt jobb (ingen vill ju jobba gratis). Tyvärr känner vi inte till att ngn med lön från offentliga medel skulle haft till uppgift att kunna mycket om studier i andra länder (med undantag av SYV-ar på IB-diploma programmet, men de har till uppgift att endast hjälpa de gymnasieelever som läser på just deras skola, inga andra). Testa vänd dig till utbildningsförvaltningen och/eller komvux i den kommunen i Sverige där du är folkbokförd: fråga var du ska få hjälp med att hitta "rätt utbildning" utomlands (om du har tur och det i din kommun finns IB-diploma programmet på en kommunal gymnasieskola kanske kan du få hänvisning till SYV-en där som vet mer om studier utomlands än en "vanlig allmän SYV"). Du kan se en lista på gymnasieskolorna /svenska gymnasieskolor/ som erbjuder IB-programmet.
      Uppsala-kommun har (eller har haft) en Internationell SYV; vi försökte hitta ngn annan kommun som har en Internationell SYV anställd, förutom Uppsala, men lyckades inte med det. :( Alla tips välkomnas! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    tyvärr så kan vi inte på FRåGA SYV ge mer hjälp med just den typen av frågor än att hänvisa till de hemsidorna som vi hoppas kan ge dig svar.
    I Sverige finns det gemensam hemsida för högskolor-universitet: www.studera.nu där kan du söka genom  bl.a "avanserad sök" och lägga in olika filter för att hitta listor på utbildningar. Utbud av utbildningar: både kurser och program som i Sverige kommer erbjudas från höstterminen 2020 kommer bli fullständigt till 16 mars 2020, då anmälningsperiod börjar och pågår till 15 april 2020.
    Självaste ansökan till svenska högskole- och universitetsutbildningar gör man på www.antagning.se - där de Sökbara utbildningar syns.

    ******
    Ang. utbildningar i andra länder än Sverige, så kan vi tyvärr ge ännu mindre info än om svenska utbildndingar.
    Tidigare hade www.studera.nu (de svenska lärosätenas gemensam hemsida) rätt mycket info om utbilndingar i de "60 vanligaste länderna" man har sedan en tid tillbaka minskat den avdelningen väldigt mycket och ger nu inte ens länkar till de sidorna där info om högre utbildningar utomlands finns; det är mycket jobb att hålla info aktuell - man får ständigt söka info och uppdatera + ändå ej kan vara säker på att info är korrekt/aktuell.... :(
    Vi kan alltså, tyvärr, endast ge mycket allmänna tips:
    - det finns företag som tar betalt för att förmedla utbildningar utomlands;
    - du kan testa vända dig till Ambassader där ngn "utbilndingskunnig" kanske finns eller så kan de hänvisa dig till de rätta hemsidorna (förhoppningsvis);
    - kika på beckmans.se (designhögskolan) och kontakta personal på skolan - fråga om de känner till ngn utbildning som passa in på dina önskemål;
    - kontakta de EURES-rågdigavare*** för respektive land (deras jobb är att förmedla Jobb/anställningar i andra EU-länder, ej utbilnding, men förhoppningsvis kan de ge info som blir till hjälp för dig eller hänvisa dig rätt);
    - kontakta studievägledare på de svenska lärosätena där business och/eller designutbilndingar ges;
    - fråga de ansvariga på den australiensiska utbilndingen som du hittade: om de känner till liknande utbildningar i andra länder.
    *** Kontaktuppgifter till EURES-rådgivare för Danmark: [email protected] och [email protected] (enl.vår info går det till den e-postadresser skriva även på svenska);
    Kontaktuppgifter till EURES-rådgivare för Italien: [email protected] och [email protected] (till båda adressen går det bra att skriva på engelska);
    Kontaktuppgifter till EURES-rådgivare för Spanien: [email protected]; [email protected]; (går bra att skriva på fler språk, bl.a engelska, franska och spanska).

    Länktips:
    beckmans.se - designhögskola
    Fragasyv.se/info/studera-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands
    csn.se/utomlands-studiemedel

    SYV-besökare SYV

    Hej Sandra!
    Jag vill börja med att beklaga att det är så svårt att hitta info om studier utomlands.
    Jag vill ge dig tips (vet dock inte om det kommer bli till hjälp, men hoppas!): det finns två Svenska Gymnasieskolor i Spanien:
    colegio-escandinavio
    och
    svenska-skolan-el-colegio-sueco
    Jag hoppas att personal på en eller båda av de skolorna vill hjälpa dig med info om högre studier i Spanien. De verkar ju i Spanien och deras elever söker bl.a till högre studier i Spanien, så de borde ha rätt så omfattande kunskap om det spanska utbildningssystemet. Dock ingår det inte i deras arbetsuppgifter att hjälpa ngn som inte går på just deras skola... så, det är endast om de vill vara "snälla"/behjälpliga... Håller tummarna för dig!