Anonym
    Hejsan, jag bytte nyligen från teknikprogrammet till spelgrafik på LBS. Jag har gått på spelgrafik i 1 vecka nu och jag tycker att det också har vart ett val jag inte gillar, precis som teknik. Men jag hade hellre gått tillbaka till teknik känner jag men nu är det så att det kanske inte går. Vad ska jag göra då? Jag vill hellre gå på min gamla linje då jag har bättre kompisar där och det kändes bättre generellt. Jag bytte linje för att jag inte orkade med allt plugg som krävs på teknik linjen men nu känner jag att jag hade kunnat tänka mig att gå tillbaka. Hade jag fått välja om mitt val helt skulle jag valt ekonomi eller samhäll då de linjerna passar mig bättre. Vad ska jag göra? Gå om 1 hade jag kunnat göra på Ekonomi eller Samhäll, men vad ska jag göra under tiden då?
    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    har du frågat rektor på din gamla utbildningen - om du kan komma tillbaka?
    Det kanske går att byta tillbaks, om det är det du vill. - det är första alternativet som du har.

    Om inte det går, kanske du kan byta till ännu ett annat program eller en annan skola. - det är andra alternativet.

    Tredje alternativet - är att du söker (precis som du själv föreslår) till åk1 till ett annat program och under resten av det här läsåret kan du välja:
    - att hänga med så gott du kan på din nuvarande utbildning
    - söka jobb och i fall du får jobb, arbeta fram till nästa läsåret början
    - försöka byta till IM; individuellt alternativ och där kan du t.ex. gå på praktik på heltid - och testa olika arbetsplatser, skaffa dig mer erfarenhet på arbetsmarknaden.

    Vilka andra program finns det på din nuvarande skola? Om du går på en av LBS skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=LBS&program=&vocation=&variant=&county=&order=school så är det troligtvis ES och TE som finns på skolan och det är synd att inte fler program finns på just din skola för att du annars skulle kunna be rektor att låta dig under resten av året testa gå på olika program - för att prova-på så att du är mer säker på ditt val till nästa läsår.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    ANNA