Linn

    Hej! Jag går just nu andra året på samhällsprogrammet. Jag vill verkligen hoppa av Tyska 4, men vill samtidigt få alla 2,5 merit poäng. Jag tänkte läsa spanska 1 nästa år istället för tyska isånafall. Och läsa matte 3 och engelska 7 i trean. Min fråga är om jag redan har läst moderna språk 3 och matte två, får jag 2.5 ändå? Är verkligen orolig att Tyska drar ner mitt betyg. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    om du idag läser på heltid, alltså inte på Mer än heltid, och du hoppar av en kurs - blir det deltidsstudier för dig i fortsättningen och då förlorar du rätten till studiehjälpen från CSN; det är för det första...

    Och för det andra - så kan det tyvärr hända att du ej kommer uppfylla kraven för examensbevis (med för få betygsatta poäng); därför rekommenderar vi att prata med SYV på din skola innan du hoppar av.
    ******
    ang. Meritpongen
    Det är inte alls obligatoriska att ha max i merit eller meritpoäng, över huvudet taget. givetvis hjälper de till genom att höja ditt meritvärde...
    Godkänt betyg i eng 7 ger 1.0 meritpoäng
    moderna språk 3  - en halv
    ang. matematik - här beror det på vad för särskild behörighet som just "din högskoleutbildning" kräver. Skulle du söka till Juristprogrammet eller till Konstfack - där matte ej ingår i särskild behörighet, då får du en halv meritpoäng för matte 2 och ännu en halv - för matte 3. Men om du söker till t.ex psykologprogrammet eller till arbetsterapeut eller sjuksköterska - då krävs där matte 2 för Särskild behörighet, och i så fall får du meritp. i matte från matte 3.

    • :

      Hej, tack för svar!

      det är väldigt svårt att få tid med min suv, men min biträdande rektor gick det att låta ok eftersom jag då skulle byta av Tyska 4 med spanska 1 nästa år?

      Fungerar inte det?

    • Julia : Viktigt hur din skola rapporterar till CSN; om din skola rapporterar Deltidsstudier för dig, kommer utbetalningarna från CSN upphöra. Sedan, hur ska du hinna och orka läsa ännu en extrakurs nästa år, när du ska bl.a göra Gymnasiearbete också? Du får inte några Meritpoäng för spanska 1 (bra om du är medveten om det). Skulle du få godkänt betyg i Tyska4, får du + 1,0 i merit (av totalt 22,5 möjliga... som är absolut högsta meritvärde man kan få). Höjning på + 1.0 är rätt mycket. Men om du vet att du inte kommer uppnå godkänt betyg i Tyska 4 (du får inga meritpoäng för F betyget)... Dessutom, finns det någon garanti på att du ska få läsa spanska 1 nästa år? kommer schemat att passa? Du kommer nästa år ha många obligatoriska för dig kurser och om spanska 1 kommer gå samtidigt som t.ex svenska 3 som också är en obligatorisk kurs för dig, hur kommer du då "klona dig"? Exakt hur schemat kommer se ut är det ingen som på förhand kan veta inför nästa läsår. Det är oftast elever i årskurs 1 som läser spanska 1 på gymnasiet, då kommer schemat anpassas för dem, så att de inte får schema-krock, men du kan få den. Och hur blir det då för dig?