Tobias
    Har man lika stor chans att komma in på ett program med låga betyg som med höga betyg när man söker in med högskoleprovet? Ex. Ett program har antagningspoäng; HP: 1.50 & Betyg: 21.40.
    Har jag större chans att komma in på programmet om jag har HP: 1.50 och meritvärde: 17.50 än om jag har HP: 1.50 och Meritvärde: 12.50?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tobias,

    vanIigtvis är det helt separat - Betyg och högskoIeprovet, det är som två Olika dörrar som leder till samma rum, och du klonar dig och ställer dig i kö till båda ingångar samtidigt - ingång "betyg" och ingång "högskoleprovet".

    Men ibland uppstår det en situation när flera sökande med exakt samma meritvärde på betyg /eller med exakt samma resultat på högskoleprovet/ konkurrerar om en sista plats - och i så fall gör man urval på det sättet att man kikar på vad personen har på "den andra meriten", ... men det är bara ibland det kan bli aktuellt. Oftast är det helt separat.

    Ang. chans att komma in, så ska man sträva efter att ha så högt meritvärde man kan få och även göra högskoleprovet så många ggr man hinner. Under alla förutsättningar, är det viktigast att bli Behörig. Som obehörig kan man inte antas till en högskoleutbildning.

    Bästa hälsningar

    Peter SYV