Yondza
    Hej, Jag studerar nu på högskolan men vill fortsätta vidare
    på en annan utbildning som kräver lite mer meritvärde. Min merit är runt 13 och jag såg att folk som börjat denna program har merit runt 16-17. Jag har hittils fått 19 högskolapoäng och jag ska nu studera en kurs som är även biämne för programet som jag vill gå till. Jag kommer få total 49 högskolapoäng kan det vara en fördel för mig att gå in på utbildningen jag vill trots att min meritvärde är låg?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    högskolepoängen räknas inte ihop med meriter från gymnasiet. Till grundutbildning på högskolenivå söker man med meriter från Gymnasiet.
    Endast i undantagsfall, om ett lärosäte bestämmer sig för att öppna för AU, alternativt urval (vilket är frivilligt för lärosätena att göra) som de kan ta hänsyn till tidigare studier på högskolenivå.
    Hälsningar
    D: