Channa
    Hej!
    Jag är en andraårs-elev på samhäll-samhäll och ska precis börja göra mina val inför trean. Jag är intresserad av att ansöka till juristlinjen på universitetet, och högst medveten om att det är en väldigt prestigefylld och populär linje. Jag har redan läst upp mina 2,5 meritpoäng (Spanska 3, 4 och Engelska 7), och undrar nu om det finns någon fördel med att läsa till Matte 3b - även om jag redan har "full meritpott" - för att komma in på jurist på högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Nej, förutom att du ska kunna mer matte, så finns det egentligen inte ngn anledning att läsa matte 3.

    Till juristprogrammet krävs inte matte för särskild behörighet och man får därför en halv meritpoäng redan för matte 2.

    Men, genom att läsa mer matte utvecklar man ännu mer sin logiska förmåga. Plus i fall du ändrar dig och exempelvis vill söka till fastighetsmäklarprogrammet, då kommer du behöva godkänt i matte 3.