[email protected]
    Hej SYV!
    Jag går andra året på NATNAT och har bra betyg, ett C och resten A och B. Jag vill bli läkare efter gymnasiet och för att komma in tänker jag framförallt satsa på högskoleprovet då jag inte tror att mina betyg kommer vara tillräckligt höga för läkarprogrammet. Jag har dock hög frånvaro, ca 25%, men har inte fått någon varning och gör alla examinationer osv. Alltså, mina lärare har tillräckligt med betygsunderlag och jag är säker på att jag kommer klara alla kurser. Däremot funderar jag på om frånvaron spelar någon roll när man söker till universitet eller högskola? Kommer jag ha svårare att komma in på läkarlinjen på grund av min höga frånvaro?

    Med vänliga hälsningar,
    Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    närvaro/frånvaro på gymnasiet syns inte när man söker till högskola/universitet. Man söker med en "siffra" som uträknas på dina BETYG.
    I HP-urvalet söker man också med en "siffra" som är Resultat av högskoleprovet.
    På så sätt spelar frånvaro ingen roll.
    Dock rekommenderar vi att ha så hög närvaro som möjligt; detta för att det ger bättre chans att få högre betyg.

    Vänligen
    Julia syv