Linnea
    Hej! vi söker gymnasium med höstterminen 2015 slutbetyg. Om jag får högre betyg på vårterminen 2016, kommer det att ändras (och jag har då större chans att komma in På mitt förstahandsval, för jag gissar på att man väljer dom först med högst betyg)) eller är de bara höstterminens betyg som gäller då vi söker med hösterminens betyg? Hoppas ni förstår min fråga :))

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Det som verkligen gäller (för slutgiltig/definitiv antagning) är vårterminens betyg. Hela antagningen görs om när vårterminens betyg registreras.

    Resultat av preliminär antagning (på höstterminens betyg) är bara en "fingervisning" och mycket för skolornas egen planering - så att de ska kunna ändra antal utbildningsplatser till nästa år (vid behov).

    Hälsningar

    Mikael SYV