Mohammed
    Jag vill bli Tandhygienist och vill veta vilket är det högsta examen inom detta yrke man kan få, och då menar jag master examen och magister examen etc. Får man högre lön om man specialiserar sig inom det yrket? Vad jag vet är grund utbildningen 2 eller 3 år och om man vill specialisera sig så är det bara ett extra års plugg, rätta mig om jag har fel.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du är intresserad av yrket Tandhygienist>>. Du måste läsa på högskolenivå i minst 2 år för att kunna bli tandhygienist. vill du sedan in på magisterprogrammet /eller in på masterprogrammet/ - måste du först ta ut Kandidatexamen och det innebär minst 3 års studier på högskolenivå på heltid. Vilka påbyggnadsutbildningar som då, om några år, kommer att finnas - vet man idag inte. Utbildningsutbud förändras.

    Man kan givetvis titta på vilka påbyggnadsutbildningar som finns idag, ex. http://ki.se/utbildning men det är inte alls säkert att samma utbildningar finns om några år. Det kan finnas helt nya utbildningsmöligheter om några år.

    Ang. högre lön, så kan man också satsa på Arbetslivserfarenhet (ex. om några år i yrket brukar man få högre lön) och/eller på att bli duktigare på att förhandla med chefen om högre lön, eller på att bli handledare för övriga anställda och för praktikanter från tandhygienistutbildningen, vilket kan innebära lönehöjning eller att man får "arvode" för att handleda praktikanter - dvs att läsa mer är inte det enda sättet att få högre lön.

    Om du är intresserad av yrket Tandhygienist, vill jag råda dig söka till utb., som leder till det yrket. Om du blir Antagen kan du ändå tacka nej till erbjuden studieplats; och sedan när du börjar läsa, om du börjar läsa - så får du förhoppningsvis veta mycket mer omyrket och kanske får nya idéer om hur du kan utvecklas inom det yrket, vilket kan bli genom påbyggnadsutbildningar (kanske någon ny utb., som idag ännu inte finns) eller på ngt. annat sätt.

    Vänligen

    Julia SYV