Sara
    Hej
    Min son som går i sexan läser franska både som hemspråk och modernaspråk. Han menar att det leder till att han får ett högre meritvärde. Eftersom han får räkna med båda ämnena. Stämmer det?
    Jag försöker motivera honom att välja ett annat modernt språk för att det är bra att kunna många språk, som det är nu lär han sig inget nytt på språkvalet...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    som reglerna vid ansökan till gymnasiet ser ut nu - så räknar man ihop de 16 st. högsta betyg från Slutbetyget från Grundskolan.
    I fall eleven har betyg i Moderna språk /språkval/ får det betyget räknas in som 17-de ämnet. Man lägger alltså betyget i Mod.språk /språkval/ åt sidan och väljer 16 högsta betyg bland de resterande betygen och sedan "plussar på" betyget i mod.språk.
    Man får ha betyg i samma språk som mod.språk och som modersmål. Det som din son säger, kan mycket väl stämma... speciellt om han får höga betyg i båda ämnena - modersmål och moderna språk.
    Du har rätt i att det är bra att kunna flera språk. Men att kunna flera språk behöver inte per automatik ge några formella fördelar när man söker till gymnasiet och sedan till en eftergymnasial utbildning. Man får bredare kompetens och kan i framtiden kanske jobba i fler länder och/inom flera yrken, om man kan flera språk... men det är inte alla som använder sig av de språken de kan.
    Sammanfattning
    Både du och din son har rätt och om det finns möjlighet att lära sig ännu fler språk - är det jättebra!

    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvärde.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV