Malte

    Hej, Jag vill jobba inom socialt arbete och har erfarenhet från detta sen innan då jag jobbat på hvb-hem och på skola. Jag vill jobba med att hjälpa människor. Arbetsplatser jag hade kunnat tänka mig är, skolor, något socialkontor inom kommunen och dylikt. Jag kom inte in på socionom och när jag tänker efter så vet jag inte om jag orkar läsa 3,5 år. Min fråga är om ni har några bra tips på utbildningar till socialpedagog och då via yrkeshögskola, helst distans. I kombination med min utbildning till socialpedagog så tänkte jag även läsa juridik kurser på Linnéuniversitetet, detta för att få jobba med myndighetsutövning och få ett kontorsjobb om man vill skifta senare i framtiden. Går det tror ni? Tacksam för svar, Malte

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malte,

    hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Nya YH beslutas om i slutet av januari varje år. Men även under året kan någon ny YH "droppa in" då och då... beviljad i efterhand av MYH (Myndighet för yrkeshögskolan).

    YH till socialpedagog
    Se listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=socialpedagog
    och de som är på distans - på yhguiden.se/resultat?Education.text=socialpedagog&distans

    tyvärr så ser det inte ut som att det finns någon redan beviljad framtida start på en yh till socialped.Distans men vi hoppas att det kommer ett sådant beslut från MYH (troligtvis i slutet av jan 2020).

    Du kan nu i stället kika på en "liknande" utbildning - som är på distans och som redan har en beviljad framtida start - yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog

    ang. läsa fristående kurser på högskolenivå
    Det är givetvis bra att ha ett antal högskolepoäng; det ser bra ut i CV, om inte annat. Vilket jobb man kan få med kombination av yrkeshögskoleexamen + några högskolekurser, är mycket svårt att svara på.
    På socialkontoren som Soc.sekreterare är det nästan uteslutande Socionomer som anställs.
    Som skolkurator är det också grundutbildning till socionom + påbyggnadsutbildning, som brukar krävas.

    Ang. "kontorsjobb"
    Det finns tusentals olika jobb som helt eller delvis kan klassas som "kontors"-jobb. Du får gärna kika på många olika utb. på www.framtid.se

    Om att komma in på socionomprogrammet
    Gör högskoleprovet - så många ggr du orkar. Även med lägre betyg kan man komma in med resultatet av högskoleprovet.
    Men om du inte orkar läsa i 3,5 (så lång är socionomprogrammet) - då är det givetvis inte någon bra lösning för dig i så fall.

    Att få ett kontorsjobb där myndighetsutövning ingår, kan bli mycket svårt (kanske omöjligt) utan minst 3-årig högskoleutbildning. Det är de kraven som t.ex ställs när man anställer Arbetsförmedlare & utredare på Myndigheter, t.ex Utredare på FK.