SYV-besökare SYV

    Hej Isabelle,
    listan på sjuksköterskeprogrammen i Sverige finner du på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=sjuksköterska - och det finns rätt många. Du får gärna jämföra antagningsgränser men hur det blir framöver, nästa gång - vet ju ingen. Du eller jag eller ngn annan kan inte veta om många kommer söka med höga betyg till just den utbildningen, just på den orten - nästa gång.

    Känner du till att det finns även Röntgenssk-utbildningar, som är en annan utbildning, man söker alltså till ett annat program för att bli Röntgensjuksköterska?

    Du skriver att du bor i Malmö. Bostadssituationen är tuff och det är en stor fördel att inte behöva kämpa för att få bostad i en ny stad. Det kan därför vara "bättre" för dig att försöka höja ditt meritvärde eller göra högskoleprovet så många ggr du hinner - för att försöka komma på utbildning i Malmö eller inom pendlingsavstånd från Malmö.

    • : För att söka in till röntgen Sjuksköterska måste man väll ha grund utbildningen?
    • Mikael :

      Det är samma behörighet till ssk- och till röntgenssk-programmen. Se listan på Studera-nu-röntgen-ssk där även info om behörighet finns: man ska ha grundläggande behörighet (t.ex examen från gymnasiet eller slutbetyg) + godkända betyg i matte 2 och samhällskunskap 1b.

    • : Jaha vad kul det visste jag inte, men det verkar inte finnas en skola som erbjuder den utbildningen i Skåne eller nära Skåne?
    • Anna :

      tyvärr - inte, i alla fall som det är nu. Men utbilning till röntgensska i Luleå sker på Distans.

    • : Om man läser de på distans får man hitta praktik själv i Malmö isåfall?
    • Mikael : Det är en fråga till utbildningsansvarig- olika för olika distansutbildningar och kan även ändras över tid. I grunden måste man vara beredd gå praktik på utb,orten.
    • Julia :

      Se https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-VGRRS/80535 - Röntgensjuksköterskeprogrammet i Lund.
      Ang.läsa på distans mot Luleå - så har vi pratat med de utb.ansvariga och fick veta att VFU (verksamhetsförlagd utbildning, praktik) är svårt att få i Skåne pga de prioriterar egna studerande på programmet i Lund, inte omöjligt men svårt.

    Läs alla kommentarer