Alisa
    Hej igen. ?

    Jag sökte in nu till höstens ser att ja blivit antagen i Luleås Univer o e reserv. På de skolan ja egentligen ville in på.

    Min fråga är nu kan man läsa extra kurser på högskolan för o ha möjlighet att kma in på Ssk utbildning."?

    Har haft lite svårt med vad jag vill läsa till, det skall iaf va till ngt inom vården. Ssk eller sjukgymnast,.
    Vill liksom inte Slösa på åren ( är 24 år )
    Jag har behörighet men saknar poäng, gjorde misstag med att ta bort Borås högskola Som sökalternativ .. (bor i Gbg). Har Trollhättan som 1:a alternativ...?

    Ursäkta för lite mycket skrivet

    Tack i förhand?
    • : Hej. nej jag kom in i Luleå och jag bor i Göteborg.
    • :

      Hej. Nej jag kom in i Luleå o bor i Göteborg. Men är reserv i Trollhättan långt ifrån.. Alltså Trollhättan jag ville in på .

      Gjorde misstag med att ta bort Borås på min reserv lista...

      Jag tänkte ifall man kunde ta ngra enstaka  kurs på komvux o läsa upp ?

    • Liselotte : Om du redan nu är behörig - då är det kurser för MERITPOÄNG i första hand jag rekommenderar att du försöker läsa. Max i merit är 2.5; hur mycket i merit har du nu? Det är olika regler för meritpoäng, beroende på om du har Examensbevis eller Slutbetyg från gymnasiet. Boka tid med SYV på komvux.
    • Liselotte : Mitt svar gäller, oavsett Vilken stad du kom in på. Är det i Luleå du kom in, försök ordna så att du kan läsa i Luleå. Väldigt många studerande flyttar för att kunna studera. Det är inte lätt att flytta långt, men jag tycker du bör försöka. Du sökte ju i alla fall till LULEÅ också? Varför gjorde du det, om du abslut ine kan tänka dig läsa där?
    • : Jo jag sökte till Luleå med för o se om ja hade haft möjlighet till o kma in där Men har inga planer på att flytta dit upp. Ok du pratar om merit som du i första hand rekommenderar. ... jag har 10.80 vilket är drf jag behöver lite hjälp...:)
    • : Med vilka Kurser för meritpoäng som ja bör läsa (alternativ)
    • Liselotte : För att kunna svara ang. Vilka kurser som skulle ge dig meritpoäng, måste man veta om det är Examensbevis eller Slutbetyg du har. Det är olika regler - för de 2 olika typer av utbildninsdokument. vidare om meritpoäng - om du ida ej ha några meritpoäng, och max i merit är 2.5 - skulle du i så fall höja från 10.80 till 13.50. Om du inte vet vilket betygsdokument du har, ger Engelska 7 och moderna språk 3 och 4 samt, för sjuksköterskeprogrammet - matematik 3, 4,5 och/eller matte specialisering meritpoäng.
    • Liselotte : När jag tittar på tidigare antagningsstatistik för Högskolan Väst, sjuksköterskeprogrammet, ser jag att du skulle behöva ha max i merit + samtidigt höja alla dina kurser från gymnasiet "minst ett steg" upp, dvs få D betyg i princip i alla kurser eller C betyg i hälten av kurserna och E i andra halvan. Komvux tar inte in (som regel) att läsa om redan godkända kurser; det är därför Prövningar som är mer framgångsrik väg.
    • :

      Okej jag har slutbetyg ej examensbevis. Engelska 7 har jag (D) samt matte À o B.(ett E endast).

      Så nu när jag alltså behöver höja mig till 13.50 ? Är det mina kurser som jag har D i som ja bör försöka höja ?

      Eller ta nya(inom vård o hälsa) ? Som  man kan göra på komvux,med tanke på att komvux ej accepterar betyg som redan är godkända

    • Milla :

      Nya betyg i kurser som inte ger meritpoäng  kommer höja väldigt lite. Mitt råd är att du tar ditt slutbetyg och går pratar med syv på komvux; du ber syv-en svara Exskt hur många Meritpoäng du kan räkna med när du söker till sjuksköterska. Om du idag har färre än 2,5 kan du söka läsa kurser för meritpoäng - det är moderna språk 3&4 och högre kurser i matematik .

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alisa,
    kom du in på Sjuksköterskeprogrammet i Trollhättan? Men du vill läsa samma utbildning i Göteborg, stämmer det?
    Om det stämmer (så som jag uppfattade det) då råder jag dig påbörja din utbildning, där du är antagen. Du kan senare komma in från RESERV i Göteborg, även efter det att utbildning redan har börjat... Det kan också, senare, finnas mölighet att byta ort.
    Det finns tyvärr inga högskolekurser som kan underlätta komma in på sjuksköterskeprogrammet, utan det är resultat av Högskoleprovet (i HP-urvalsgruppen) eller höja ditt meritvärde, som gäller. Faran i att avstå från utbildingsplats (i "fel stad") är att det ej finns någon garanti på att du nästa gång kommer in någonstans. Sökande nästa gång kanske har lite högre/fler meriter.. och så kan du hamna i RESERV på alla dina alternativ och kanske inte kommer från RESERV sen.
    Däri - mitt råd: om det är rätt utbildning du kom in på, försök lösa bostadssituationen och andra "saker" runt om så att du skulle kunna börja läsa där du är antagen.

    Vänligen
    L.

    Liselotte

    Men kika också på andra yrken inom hälsa-och-sjukvård, ex. yrke/steriltekniker & yrke/audionom >>. Det finns många yrkespresentationer på framtid.se/yrken/halsa-sjukvard.