Lina
    Hej!
    Jag gick endast 1,5 år på gymnasiet, har E i alla grundämnen utom Matematik A och Samhällskunskap A.
    Nu är jag 24 år och vill läsa upp mina betyg för att kunna studera på universitet. Sedan jag hoppade av skolan så har jag arbetat som lastbilschaufför och just nu studerar jag till Undersköterska på komvux men känner att det inte är riktigt min grej.

    Min fråga är alltså, om jag vill kunna söka högskola/universitet i framtiden. Måste jag gå tex Allmän linje på folkhögskola och studera 1-2 år för att få full (2.500) gymnasiepoäng, eller jag kan plugga bara enskilda kurser?
    Jag har kanske 1.100 gymnasiepoäng sen tidigare plus 6-7 kurser på 100 poäng, blir bara drygt 1.800 gymnasiepoäng ju.
    Men jag har ju då de kurser de kräver i ansökan, men för lite gymnasiepoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina

    för Grundläggande behörighet till högskola behöver du ha "fullständig gymnasiekompetens" vilket är = Examensbevis.

    Du kan boka tid med SYV på komvux för att diskutera om du skuIIe ev. hinna få ut ett SIutbetyg. Den möjIigheten upphör 1 jan2017. Det är generösare regler för ett Slutbetyg men nu är det extremt ont om tid. Matte 1 och Samhällskunskap 1b skulle du - hur som heIst behöva Iäsa och endast de 2 kurser är = 200 poäng och Iäses på heItid på 10 veckor.

    SammanIagt är det 2350 poäng som krävs för ett SIutbetyg. Och det tror jag inte du kan hinna med - ... kanske om du gör Prövningar i ett stort antaI kurser. Varje prövning kostar idag 500 kr. Men du förIorar inget om du pratar om det med en SYV på komvux.

    Jag tror tyvärr att ni kommer fram tiII att du inte kommer att hinna med SIutbetyget, utan måste läsa mot Examensbevis.

    ******

    Ang. FolkhögskoIa, så kan man, formelIt sett, inte sammanföra gymnasiaLa betyg med Omdöme från en FHSK, men personaI på FHSK gör bedömningar och tester/prov - och kan på så sätt ändå "räkna in" dina tidigare betyg - de facto, aIItså, så kan du få Omdöme om GrundIäggande behörighet snabbare än 3 år (som det normaIIt sett tar att Iäsa på AIImän Iinje på en FHSK).

    ******

    Du får också, om du viII, titta på andra utbiIdningsformer än högskoIa - t.ex finns det många YrkeshögskoIeutbiIdningar och YH kan göra undantag och ta in Obehöriga. Vet inte inom vilket område du viII studera, men du hittar heIa utbuden av YH på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Tips - se info på antagning.se>> om Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/... om hur man ansöker på "reeII kompetens", dvs utan att ha fuIIständig behörighet. Det finns inga garantier men se om du ändå viII prova denna väg in på högskoIan... och vi hålIer tummarna!