Milosz
    Hej!

    Jag går nu på SAS1 kurs. Efter det vill jag göra SVA3 prövning (så jag har betyget senast den sista november att vara behörig till universitet den kommande våren). Jag kan fortsätta med SAS2 från oktober till 22 december. Min fråga är, skulle det vara möjlig för mig att bli behörig om jag har SAS3 betyg men inte SAS2? Jag skulle ha SAS2 betyg innan jag skulle börja universitet i januari ändå.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Milosz,

    kurserna SAS 1, 2 och 3 "bygger på" varandra. Det är svårt men inte omöjligt - att få godkänt betyg i SAS 3 om man endast har godkänt betyg i SAS 1.

    Om man är språkbegåvad och lägger mycket tid på sina studier, kan man klara det. Det jag råder dig att göra är att
    läsa så mycket svenska både i skolan och utanför skolan som du möjligen kan;

    försöka hitta var du kan anmäla dig till prövning i SAS 3 - det är inte självklart att du hittar, men försök. Prövningsavgift är på 500kr. Om du får F (icke-godkänt) på prövningen, får du inte tillbaka pengarna.

    Tänk på att det kan ta lång tid att få ut BETYG efter prövningen. Prövningen består av skriftliga och sedan muntliga delen. Det brukar gå 2-3 veckor mellan de delarna. Sedan kan det ta en vecka eller 10 dagar innan läraren bestämmer sig för vilket betyg du ska ha och sedan kan det ta ännu ca 2 veckor innan du har få ditt betyg "i handen".

    Om du måste komplettera din ansökan till högskola senast 1 dec, måste du den dagen ha betyg "i handen". För det måste du skriva prövning senast sista vecka i oktober, helst i mitten av oktober.

    Om prövning är förlagt senare, riskerar du inte hinna få ut prövnings-betyg.

    Börja läsa SAS 2 i alla fall, även om du anmäler dig till prövning i SAS 3.

    Sen, om du får godkänt betyg i SAS 3, kan du bestämma dig hur du gör. Jag skulle i alla fall fortsätta läsa på SAS 2. Detta pga det är inte garanterat att du kommer in på högskola, även om du får godkänt betyg i SAS 3 senast 1 dec 2017. Med betyg i SAS 3 blir du BEHÖRIG. Alla behöriga deltar i Konkurrensen om utbildningsplats. Vi hoppas du får plats, men vi vet inte det.

    Lycka till!

    Vänligen

    SYV på Fråga SYV