Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Diyar,

    ja, om man har godkänt betyg i matte 4, så är man behörig till de utbildningar som kräver matte 3b eller 3c; och till de utbildningar som kräver matte 2a, 2b eller 2c. Det är alltså OK, att inte ha betyg i den kursen som krävs OM MAN HAR BETYG I EN HÖGRE/ÖVERLIGGANDE/SVÅRARE kurs inom samma ämne. Man är "lika behörig" för det.

    Dessutom borde du också få Meritpoäng >> för matte 4 om det endast krävs matte 3 för behörighet /dock är det inte alla högskoleutbildningar som erkänner meritpoängen, men de flesta högskoleutbildningar i Sverige gör det/.
    Vänligen

    Julia SYV